Vaikuttajamarkkinoinnin ansaintalogiikka : vaikuttajan näkökulma
Eichenberger, Anniina (2020)
Eichenberger, Anniina
2020
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020121528468
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020121528468
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää sosiaalisessa mediassa toteutettavien kaupallisten yhteistöiden hinnoittelua ja toimintatapoja sekä niihin vaikuttavia tekijöitä. Vaikuttajien ansaintalogiikasta ei ole tiettävästi Suomessa tehty vastaavaa tutkimusta. Tavoitteena oli tuottaa uutta, merkityksellistä tietoa sekä havainnollisia malleja vaikuttajien ansaintaa kuvaavasta toiminnasta. Lisäksi testattiin hypoteesia vaikuttajamarkkinoinnin yhteistyöhinnan laskentakaavasta. Opinnäytetyöllä ei ole ollut toimeksiantajaa.
Opinnäytetyö toteutettiin kvantitatiivisen ja kvalitatiivisen tutkimuksen keinoin. Tiedonke- ruumenetelmänä käytettiin kyselytutkimusta ja asiantuntijahaastatteluja sekä omia havaintoja. Verkossa järjestetty kyselytutkimus kohdennettiin sosiaalisen median vaikuttajille, joille annettiin mahdollisuus vastata anonyymisti. Taustakysymysten lisäksi vaikuttajilta selvitettiin sisällöntuotantoon, hinnoitteluun, yhteistyötoimintaan sekä pääkanavan tunnuslukuihin liittyviä tekijöitä. Tutkimuksessa kartoitettiin myös vaikuttajien kokemuksia ja odotuksia kaupallisiin yhteistöihin liittyen. Kyselytutkimukseen vastasi 69 vaikuttajaa, joiden seuraaja-, lukija- tai katsojamäärät vaihtelevat sadoista kymmeniin tuhansiin.
Tutkimustulosten perusteella selvisi, paljonko mikro- ja megavaikuttajat laskuttavat yksittäisestä julkaisusta ja millaiset ovat vuositulot eri vaikuttajaryhmissä. Tulokset osoittavat, että kaupallisiin yhteistöihin liittyy useita yhteiskunnallisesti ongelmallisia piirteitä. Vaikuttajamarkkinointi näyttäytyy modernina oravannahkakauppana. Enemmistö muun muassa tämän tutkimuksen vastaajista kertoi tuottavansa kaupallista sisältöä tuotekorvauksia vastaan. Yleisellä tasolla hinnoitteluun liittyy epävarmuutta, joka heijastelee tunnuslukuja, kustannusrakennetta, hinnoitteluperiaatteita ja yksinyrittämistä koskevina haasteina.
Työn tuloksena syntyi vaikuttajamarkkinointiin suuntaa antava hinnoittelukaava sekä kuvaukset vaikuttajien ansaintamallista, toimialan kolmitahoisesta vaikuttavuudesta, hinnoittelurakenteesta ja hinnoittelupyramidista. Opinnäyte työ sisältää myös kehittämisehdotuksia. Työ ja tutkimustulokset on tarkoitettu vaikuttajille sekä kaupallisesta yhteistyöstä kiinnostuneille tahoille.
Opinnäytetyö toteutettiin kvantitatiivisen ja kvalitatiivisen tutkimuksen keinoin. Tiedonke- ruumenetelmänä käytettiin kyselytutkimusta ja asiantuntijahaastatteluja sekä omia havaintoja. Verkossa järjestetty kyselytutkimus kohdennettiin sosiaalisen median vaikuttajille, joille annettiin mahdollisuus vastata anonyymisti. Taustakysymysten lisäksi vaikuttajilta selvitettiin sisällöntuotantoon, hinnoitteluun, yhteistyötoimintaan sekä pääkanavan tunnuslukuihin liittyviä tekijöitä. Tutkimuksessa kartoitettiin myös vaikuttajien kokemuksia ja odotuksia kaupallisiin yhteistöihin liittyen. Kyselytutkimukseen vastasi 69 vaikuttajaa, joiden seuraaja-, lukija- tai katsojamäärät vaihtelevat sadoista kymmeniin tuhansiin.
Tutkimustulosten perusteella selvisi, paljonko mikro- ja megavaikuttajat laskuttavat yksittäisestä julkaisusta ja millaiset ovat vuositulot eri vaikuttajaryhmissä. Tulokset osoittavat, että kaupallisiin yhteistöihin liittyy useita yhteiskunnallisesti ongelmallisia piirteitä. Vaikuttajamarkkinointi näyttäytyy modernina oravannahkakauppana. Enemmistö muun muassa tämän tutkimuksen vastaajista kertoi tuottavansa kaupallista sisältöä tuotekorvauksia vastaan. Yleisellä tasolla hinnoitteluun liittyy epävarmuutta, joka heijastelee tunnuslukuja, kustannusrakennetta, hinnoitteluperiaatteita ja yksinyrittämistä koskevina haasteina.
Työn tuloksena syntyi vaikuttajamarkkinointiin suuntaa antava hinnoittelukaava sekä kuvaukset vaikuttajien ansaintamallista, toimialan kolmitahoisesta vaikuttavuudesta, hinnoittelurakenteesta ja hinnoittelupyramidista. Opinnäyte työ sisältää myös kehittämisehdotuksia. Työ ja tutkimustulokset on tarkoitettu vaikuttajille sekä kaupallisesta yhteistyöstä kiinnostuneille tahoille.