TEATTERITAIDELÄHTÖINEN VIESTINTÄÄ JA VUOROVAIKUTUSTA VAHVISTAVA VALMENNUS : Vuorovaikutustaidot esimiestyön lähtökohtana
Kantonen, Juha-Pekka (2020)
Kantonen, Juha-Pekka
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020121528457
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020121528457
Tiivistelmä
Opinnäytetyössä tutkitaan johtamista vuorovaikutustyönä ja pyritään ymmärtämään johtamisen ja vuorovaikutuksen monitahoisuutta. Vuorovaikutusosaamista työssä tarkastellaan Trenholmin ja Jensenin (2013) luoman mallin pohjalta. Opinnäytetyössä tavoitteena on luoda mallista näyttelijäntyölähtöinen versio ja selvittää onko tälle näyttelijätyölähtöiselle valmennustuotteelle kysyntää.
Opinnäyteyön aihetta tutkittiin niin kirjallisten lähteiden kautta kuin kyselytutkimuksenkin avulla. Kyselytutkimuksen aineisto esitettiin osittain graafisena esityksenä ja osittain avoimien kysymysten vastauksia teemoittamalla ja näistä johtopäätöksiä tekemällä. Työn aihetta tarkasteltiin lisäksi näyttelijäntyötaustaisen kokemusosaamisen- ja projektinjohdollisen kokemusesimerkin kautta.
Opinnäytetyön keskeisiä tuotoksia ovat vuorovaikutusosaamisen sovellettu malli ja näyttelijäntyölähtöisen vuorovaikutusvalmennuksen malli. Näiden ohella yksi työn keskeinen tulos on kyselytutkimuksella kerätty vastausaineisto. Vastaukset osoittavat, että näyttelijäntyölähtöiselle valmennustuotteelle on tarvetta ja kysyntää liike-elämän organisaatioissa.
Opinnäytetyön tuloksia voidaan suoraan hyödyntää näyttelijäntyölähtöisen valmennustuotteen valmisteluun. Opinnäytetyötä, sen tuloksia ja tuotoksia voidaan hyödyntää jatkossa materiaalipankkina ja työkaluna työnhaussa, valmennusten suunnittelussa ja niiden markkinoinnissa. In this thesis management is studied as interaction work and it also aims to understand the complexity of leadership and interaction. Interaction skills in the work are examined on the basis of a model created by Trenholm and Jensen (2013). The aim of the thesis is to create an actor-oriented version of the model and to find out if there is a demand for this actor-oriented coaching product.
The topic of the thesis was studied both through written sources and through a survey. The survey data was presented partly as a graphical presentation and partly by drawing answers from open questions and drawing conclusions from them. The topic of the work was also examined through experience and project management experience from an actor's work background.
The key research results of the thesis are the applied model of interaction skills and the model of actor-oriented interaction coaching. In addition to these, one of the key results of the work is the response data collected by survey. The answers show that there is a need and demand for an actor-driven coaching product in business organizations.
The results of the thesis can be used directly to prepare an actor-oriented coaching product. In the future, the thesis and its results can be used as a material bank and a tool in job search, coaching planning and their marketing.
Opinnäyteyön aihetta tutkittiin niin kirjallisten lähteiden kautta kuin kyselytutkimuksenkin avulla. Kyselytutkimuksen aineisto esitettiin osittain graafisena esityksenä ja osittain avoimien kysymysten vastauksia teemoittamalla ja näistä johtopäätöksiä tekemällä. Työn aihetta tarkasteltiin lisäksi näyttelijäntyötaustaisen kokemusosaamisen- ja projektinjohdollisen kokemusesimerkin kautta.
Opinnäytetyön keskeisiä tuotoksia ovat vuorovaikutusosaamisen sovellettu malli ja näyttelijäntyölähtöisen vuorovaikutusvalmennuksen malli. Näiden ohella yksi työn keskeinen tulos on kyselytutkimuksella kerätty vastausaineisto. Vastaukset osoittavat, että näyttelijäntyölähtöiselle valmennustuotteelle on tarvetta ja kysyntää liike-elämän organisaatioissa.
Opinnäytetyön tuloksia voidaan suoraan hyödyntää näyttelijäntyölähtöisen valmennustuotteen valmisteluun. Opinnäytetyötä, sen tuloksia ja tuotoksia voidaan hyödyntää jatkossa materiaalipankkina ja työkaluna työnhaussa, valmennusten suunnittelussa ja niiden markkinoinnissa.
The topic of the thesis was studied both through written sources and through a survey. The survey data was presented partly as a graphical presentation and partly by drawing answers from open questions and drawing conclusions from them. The topic of the work was also examined through experience and project management experience from an actor's work background.
The key research results of the thesis are the applied model of interaction skills and the model of actor-oriented interaction coaching. In addition to these, one of the key results of the work is the response data collected by survey. The answers show that there is a need and demand for an actor-driven coaching product in business organizations.
The results of the thesis can be used directly to prepare an actor-oriented coaching product. In the future, the thesis and its results can be used as a material bank and a tool in job search, coaching planning and their marketing.