Työhyvinvoinnin johtaminen yökerhoissa nuorten työntekijöiden näkökulmasta
Nygård, Amanda; Turunen, Samu (2020)
Nygård, Amanda
Turunen, Samu
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020121528442
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020121528442
Tiivistelmä
Tutkimuksessa haluttiin selvittää, miten nuoret työntekijät kokivat työhyvinvoinnin johtamisen yökerhoissa sekä löytää tutkimuksen pohjalta mahdollisia kehitysideoita työhyvinvoinnin johtamisen parantamiseksi. Tutkimus toteutettiin laadullisena tutkimuksena, ja aineistonkeruumenetelmänä hyödynnettiin teemahaastattelua. Haastattelu toteutettiin ryhmässä ja niin, että sekä haastattelijat että haastateltavat olivat fyysisesti läsnä haastatteluajankohtana. Aineistoa analysoitiin teemoittelemalla ja tyypittelemällä haastattelusta saatuja vastauksia ja tulokset saatiin aikaan tietoperustan ja haastatteluvastauksien avulla. Haastateltavana oli kolme alle 30-vuotiasta yökerhotyöntekijää, joista kaksi oli miehiä ja yksi nainen. Haastateltavilla oli kokemusta niin vakituisena kuin vuokratyöntekijänä olemisesta. Haastatteluhetkellä kaikki olivat vakituisia työntekijöitä yökerhoissa. Koronan takia kaikki haastateltavista olivat haastatteluajankohtana lomautettuja. Tuloksissa kävi ilmi, että nuoret yökerhotyöntekijät arvostavat palautetta, työympäristön siisteyttä ja turvallisuutta, avointa keskustelua sekä hyvää työilmapiiriä. Esimerkiksi henkilökohtaisen palautteen merkitystä korostettiin erityisesti. Tuloksissa nousi esille, että työn tulisi antaa työntekijöille mahdollisuuksia kehittää itseään ja osaamistaan. Työpaikalla tulisi olla tervetullut olo ja työtehtävien tulisi olla mieleisiä. Työturvallisuuteen tulisi panostaa, jotta esimerkiksi työtapaturmien määrät vähenisivät. Tutkimuksen tulosten perusteella voidaan todeta, että tutkimuksen aikaan löytyi kehittämiskohteita työhyvinvoinnin johtamisessa yökerhoissa, kuten esimerkiksi henkilökohtaisen palautteen antamiseen liittyen.