Ryhmäohjaaminen mielenterveystyön harjoitteluissa, ohjelehtinen sairaanhoitajaopiskelijoille
Heikkinen, Sari (2020)
Heikkinen, Sari
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020121528436
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020121528436
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön aiheena oli tehdä tuote Kajaanin ammattikorkeakoulun sairaanhoitajaopiskelijoille mielenterveystyön ohjattujen harjoitteluiden ryhmäohjaamistilanteita varten. Kajaanin ammattikorkeakoulu toimi työn tilaajana. Mielenterveystyön vaihtoehtoisiin ammattiopintoihin kuuluu yhteensä kymmenen viikkoa ohjattua harjoittelua, jonka aikana sairaanhoitajaopiskelijan on tarkoitus toteuttaa kolme tapaamiskertaa sisältävä ryhmäprosessi. Tavoitteena oli ohjelehtisen avulla kehittää näitä ohjaustilanteita. Opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää, minkälainen ohjelehtinen auttaisi sairaanhoitajaopiskelijoita parhaiten erilaisten ryhmien ohjauksessa.
Opinnäytetyössäni käyn läpi ryhmän tunnusmerkkejä, ryhmän tavoitteita, sen jäsenten rooleja ja vuorovaikutusta. Kerron myös ohjaamisen perusteista, ohjaajan roolista ja toiminnasta. Kerron myös hoitotyön opiskelusta Kajaanin ammattikorkeakoulussa. Mielenterveystyön harjoittelupaikat voivat olla erilaisia, mutta niissä on samanarvoisia asiakkaita. Nämä erilaiset henkilöt voivat hyötyä ryhmäkokemuksista, kunhan henkilö voi olla vuorovaikutuksessa toisten kanssa ja kykenee kuuntelemaan.
Opinnäytetyöni tein tuotteistettuna työnä, jossa käytin laadullisen tutkimuksen luotettavuuskriteereitä. Ohjelehtisen tekeminen toteutui viisivaiheisen tuotteistamisprosessin mukaisesti. Sain tuotteesta ehdotuksen opettajaltani, josta lähdin tuotetta ideoimaan. Teoriaan tutustuessani ideoin ja luonnostelin tuotetta mielessäni. Kehittely vaiheessa mietin, että teen tuotteesta pdf-dokumentin, joka on helposti ja nopeasti saatavilla ja käytettävissä missä vain. Sen voi myös halutessaan tulostaa itselleen. Viimeistelyvaiheessa kysyin mielipiteitä ohjelehtiseen sairaanhoitajaopiskelijoilta, jotka tulevat myöhemmin ohjelehtistä harjoittelussaan käyttämään. Johtopäätökseni oli, että ohjelehtinen, joka on helppo lukuinen ja helposti saavutettava ja selkeä toimii käytännössä parhaiten.
Vuosi 2020 on kulunut covid-19-epidemian varjossa, jolloin monessa yksikössä toiminta on supistunut tai mennyt kokonaan kiinni hetkellisesti lähikontaktien välttämiseksi. Mielenterveyspuolella tuen tarve ei kuitenkaan ole minnekään hävinnyt. Jatkotutkimuksena voisi selvittää, voisiko sairaanhoitajaopiskelijat ohjatuissa harjoitteluissa ollessaan toteuttaa ryhmäohjaamista verkon kautta tai ryhmäpuheluissa.
Opinnäytetyössäni käyn läpi ryhmän tunnusmerkkejä, ryhmän tavoitteita, sen jäsenten rooleja ja vuorovaikutusta. Kerron myös ohjaamisen perusteista, ohjaajan roolista ja toiminnasta. Kerron myös hoitotyön opiskelusta Kajaanin ammattikorkeakoulussa. Mielenterveystyön harjoittelupaikat voivat olla erilaisia, mutta niissä on samanarvoisia asiakkaita. Nämä erilaiset henkilöt voivat hyötyä ryhmäkokemuksista, kunhan henkilö voi olla vuorovaikutuksessa toisten kanssa ja kykenee kuuntelemaan.
Opinnäytetyöni tein tuotteistettuna työnä, jossa käytin laadullisen tutkimuksen luotettavuuskriteereitä. Ohjelehtisen tekeminen toteutui viisivaiheisen tuotteistamisprosessin mukaisesti. Sain tuotteesta ehdotuksen opettajaltani, josta lähdin tuotetta ideoimaan. Teoriaan tutustuessani ideoin ja luonnostelin tuotetta mielessäni. Kehittely vaiheessa mietin, että teen tuotteesta pdf-dokumentin, joka on helposti ja nopeasti saatavilla ja käytettävissä missä vain. Sen voi myös halutessaan tulostaa itselleen. Viimeistelyvaiheessa kysyin mielipiteitä ohjelehtiseen sairaanhoitajaopiskelijoilta, jotka tulevat myöhemmin ohjelehtistä harjoittelussaan käyttämään. Johtopäätökseni oli, että ohjelehtinen, joka on helppo lukuinen ja helposti saavutettava ja selkeä toimii käytännössä parhaiten.
Vuosi 2020 on kulunut covid-19-epidemian varjossa, jolloin monessa yksikössä toiminta on supistunut tai mennyt kokonaan kiinni hetkellisesti lähikontaktien välttämiseksi. Mielenterveyspuolella tuen tarve ei kuitenkaan ole minnekään hävinnyt. Jatkotutkimuksena voisi selvittää, voisiko sairaanhoitajaopiskelijat ohjatuissa harjoitteluissa ollessaan toteuttaa ryhmäohjaamista verkon kautta tai ryhmäpuheluissa.