Erityislasten ja -nuorten osallisuus vapaa-ajan harrastustoiminnassa : Lomakehaastattelurunko osallisuuden kokemukseen vaikuttavien tekijöiden kartoittamiseen
Polenius, Taika; Liukku, Emmi (2020)
Polenius, Taika
Liukku, Emmi
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020121528414
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020121528414
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tehtävänä oli kehittää lomakehaastattelurunko, jonka avulla on mahdollista saada tietoa erityistä tukea tarvitsevien lasten ja nuorten osallisuuden kokemukseen vai- kuttavista tekijöistä Mahdollisuus lapselle ry:n vapaa-ajan harrastustoiminnan konteks- tissa. Toimeksiantaja tarvitsee lomakkeen avulla saatavaa tietoa osallisuuden tuloksekasta kehittämistä varten.
Opinnäytetyö toteutettiin kehittämistyönä laadullisen tutkimuksen periaatteita mukaillen.
Lomakehaastattelurungon sisältö on muodostettu teorialähtöisesti mallin A Conceptual
model of the factors affecting the recreation and leisure participation of children with disa-
bilities (King, Law, King, Rosenbaum, Kertoy & Young 2003) pohjalta. Malli määrittää vam-
maisen lapsen vapaa-ajan toiminnan osallisuuteen vaikuttavia tekijöitä ja näiden keskinäi-
siä vaikutussuhteita. Kehittämismenetelmänä hyödynnettiin ammattilaisille sekä kohde-
ryhmän edustajille järjestettyjä fokusryhmähaastatteluita, joiden avulla teoria-aineistoa
työstettiin kohti toimeksiantajan ja haastateltavien tarpeita vastaavaa lopputuotosta.
Opinnäytetyön tuotoksena syntyi prosessin alussa asetettuja tavoitteita vastaava lomake-
haastattelurunko, joka sisältää osiot sekä harrastajalle että tämän läheiselle. Lopputulok-
sen laadun varmistamiseksi opinnäytetyössä hyödynnettiin sosiaali-, terveys- ja käyttäyty-
mistieteiden aloilla tarvittavien mittareiden kehittämiseen ja niiden validiteetin varmista-
miseen laadittuja ohjeita. Opinnäytetyön aikana mukailtiin ohjeiden ensimmäisen vaiheen
toimenpiteitä, joita ovat aihealueen rajaaminen, tarkempien kysymysten kehittäminen
sekä sisällön validiteetin arviointi. Opinnäytetyöprosessin jälkeen jatkokehittäminen tulisi
ohjeita mukaillen kohdentaa asteikon kehittämiseen sekä asteikon arviointiin, jotka työvai-
heina vaativat lomakkeen systemaattista testaamista.
Opinnäytetyö toteutettiin kehittämistyönä laadullisen tutkimuksen periaatteita mukaillen.
Lomakehaastattelurungon sisältö on muodostettu teorialähtöisesti mallin A Conceptual
model of the factors affecting the recreation and leisure participation of children with disa-
bilities (King, Law, King, Rosenbaum, Kertoy & Young 2003) pohjalta. Malli määrittää vam-
maisen lapsen vapaa-ajan toiminnan osallisuuteen vaikuttavia tekijöitä ja näiden keskinäi-
siä vaikutussuhteita. Kehittämismenetelmänä hyödynnettiin ammattilaisille sekä kohde-
ryhmän edustajille järjestettyjä fokusryhmähaastatteluita, joiden avulla teoria-aineistoa
työstettiin kohti toimeksiantajan ja haastateltavien tarpeita vastaavaa lopputuotosta.
Opinnäytetyön tuotoksena syntyi prosessin alussa asetettuja tavoitteita vastaava lomake-
haastattelurunko, joka sisältää osiot sekä harrastajalle että tämän läheiselle. Lopputulok-
sen laadun varmistamiseksi opinnäytetyössä hyödynnettiin sosiaali-, terveys- ja käyttäyty-
mistieteiden aloilla tarvittavien mittareiden kehittämiseen ja niiden validiteetin varmista-
miseen laadittuja ohjeita. Opinnäytetyön aikana mukailtiin ohjeiden ensimmäisen vaiheen
toimenpiteitä, joita ovat aihealueen rajaaminen, tarkempien kysymysten kehittäminen
sekä sisällön validiteetin arviointi. Opinnäytetyöprosessin jälkeen jatkokehittäminen tulisi
ohjeita mukaillen kohdentaa asteikon kehittämiseen sekä asteikon arviointiin, jotka työvai-
heina vaativat lomakkeen systemaattista testaamista.