Yritysbrändin rakentaminen sosiaalisen median eri kanavissa
Toivoniemi, Teemu (2020)
Toivoniemi, Teemu
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020121528339
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020121528339
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön aiheena oli yritysbrändin rakentaminen sosiaalisen median eri kanavissa. Opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää millä eri keinoilla rakennetaan yritysbrändiä sosiaalisen median avulla ja mitkä ovat niitä tehokkaimpia sosiaalisen median kanavia mainostaa yritysbrändiä.
Teoriaosuudessa käsittellään yritysbrändiä, sosiaalista mediaa ja brändiviestinnän keinoja. Yritysbrändissä kävin läpi sen rakentumisesta sekä brändin muodostumisesta. Sosiaalisen median kohdalla käytiin läpi yleisimmät kanavat ja sosiaalisen median hyödyistä sekä sen haitoista. Brändiviestinnän keinoissa selvitin eri viestinnän keinoja millä voidaan tehokkaasti tuoda esille yritysbrändiä.
Tämä opinnäytetyö tehtiin laadullisella eli kvalitatiivisella tutkimusmenetelmällä.Tutkimusongelma selvitettiin haastatteluilla. Suoritin haastattelut neljälle eri yritykselle sähköpostihaastatteluina. Sähköpostihaastattelulla sain selville tehokkaimmat keinot, miten yritysbrändiä rakennetaan sosiaalisen median ympärille ja mitkä ovat ne tehokkaimmat kanavat tuoda yritysbrändi esille sosiaaliseen mediaan.
Viimeisessä eli johtopäätös ja pohdinta osiossa vertailin vastauksia teoriaosuuteen. Haastatteluiden vastauksista selvisi, että sosiaalinen media tuo lisää näkyvyyttä yritysbrändiin ja tehokkaimmiksi sosiaalisen median kanaviksi tuotiin esille Facebook ja Instagram.
Teoriaosuudessa käsittellään yritysbrändiä, sosiaalista mediaa ja brändiviestinnän keinoja. Yritysbrändissä kävin läpi sen rakentumisesta sekä brändin muodostumisesta. Sosiaalisen median kohdalla käytiin läpi yleisimmät kanavat ja sosiaalisen median hyödyistä sekä sen haitoista. Brändiviestinnän keinoissa selvitin eri viestinnän keinoja millä voidaan tehokkaasti tuoda esille yritysbrändiä.
Tämä opinnäytetyö tehtiin laadullisella eli kvalitatiivisella tutkimusmenetelmällä.Tutkimusongelma selvitettiin haastatteluilla. Suoritin haastattelut neljälle eri yritykselle sähköpostihaastatteluina. Sähköpostihaastattelulla sain selville tehokkaimmat keinot, miten yritysbrändiä rakennetaan sosiaalisen median ympärille ja mitkä ovat ne tehokkaimmat kanavat tuoda yritysbrändi esille sosiaaliseen mediaan.
Viimeisessä eli johtopäätös ja pohdinta osiossa vertailin vastauksia teoriaosuuteen. Haastatteluiden vastauksista selvisi, että sosiaalinen media tuo lisää näkyvyyttä yritysbrändiin ja tehokkaimmiksi sosiaalisen median kanaviksi tuotiin esille Facebook ja Instagram.