Taajuusmuuttajamoduulien koestuskuormituksen suunnittelu ja toteuttaminen
Rozov, Tomas (2020)
Rozov, Tomas
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020121528329
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020121528329
Tiivistelmä
Tämän insinöörityön tavoitteena oli suunnitella optimaaliset kuormakuristimet ABB Oy Drives Servicen uuteen taajuusmuuttajamoduulien koestuslinjaan. Uuden koestuslinjan tarkoitus on kattaa ACS800-monimoottorikäyttöisten moduulien runkojen R7i- ja R8i-kuormatarpeet. Kuormakuristimille tuli tarve, kun vanha koestuslinja purettiin tuotteen elinkaaren muutoksen takia ja uusi koestuslinja haluttiin ottaa käyttöön.
Koska ACS800-tuoteperhe ei enää ole aktiivituotannossa, sen myyntimäärät laskevat koko ajan. Tämän vuoksi tarvitaan uusi koestuslinja, joka tulee olemaan suppeampi kuin vanha. Uusi koestuslinja rakennetaan Drives Servicen jo olemassa olevalle koestamoalueelle, jossa kaikki ASC800-tuoteperheen moduulit koestetaan. Haaste oli valita sellaiset kuormakuristimet, että niillä voi kuormittaa kaikki ACS800 R8i- ja R7i-runkojen moduulit nimellisvirroillaan. Kuristinkuorma moduulin koestuksessa vastaa moottoria induktiivisena kuormana.
Kuristinkuormitusta moduulien koestuksessa on käytetty siitä lähtien, kun moduulien lähtötehot kasvoivat satoihin kilowatteihin. Kuristimien tilavuus on pienempi kuin moottorien, ja niiden hinnat ovat huomattavasti alhaisemmat kuin moottorien hinnat. Tässä projektissa suunniteltiin erikoisvalmisteiset kuristimet, jotka oli mekaanisesti suunniteltu siten, että ne
sopivat ABB:n vakiokoteloon, joita käytetään LCL-verkkosuodattimissa. ABB valitsi kuristimien induktanssit. Lopullisesta kuristimien suunnittelusta vastasi Trafotek Oy.
Koestuslinjan suunnittelua vaikeutti se, että käytössä oleva lattiapinta-ala on pieni. Projektin ohjausryhmä päätti, että tarvitaan kuusi kuristinta, joiden maksimivirrat ovat 69 ja 2000 ampeerin välillä, jotta kaikki yllä mainitut moduulit voidaan koestaa. Työn tuloksena on saatu mitoitettua kuusi kuormakuristinta, jotka kattavat vaaditun virtaalueen. Kuristimien mitoitus on tehty ABB:n sisäisten asiantuntijoiden sekä Trafotek Oy:n avustuksella ja lopullinen ostopäätös tehty.
Koska ACS800-tuoteperhe ei enää ole aktiivituotannossa, sen myyntimäärät laskevat koko ajan. Tämän vuoksi tarvitaan uusi koestuslinja, joka tulee olemaan suppeampi kuin vanha. Uusi koestuslinja rakennetaan Drives Servicen jo olemassa olevalle koestamoalueelle, jossa kaikki ASC800-tuoteperheen moduulit koestetaan. Haaste oli valita sellaiset kuormakuristimet, että niillä voi kuormittaa kaikki ACS800 R8i- ja R7i-runkojen moduulit nimellisvirroillaan. Kuristinkuorma moduulin koestuksessa vastaa moottoria induktiivisena kuormana.
Kuristinkuormitusta moduulien koestuksessa on käytetty siitä lähtien, kun moduulien lähtötehot kasvoivat satoihin kilowatteihin. Kuristimien tilavuus on pienempi kuin moottorien, ja niiden hinnat ovat huomattavasti alhaisemmat kuin moottorien hinnat. Tässä projektissa suunniteltiin erikoisvalmisteiset kuristimet, jotka oli mekaanisesti suunniteltu siten, että ne
sopivat ABB:n vakiokoteloon, joita käytetään LCL-verkkosuodattimissa. ABB valitsi kuristimien induktanssit. Lopullisesta kuristimien suunnittelusta vastasi Trafotek Oy.
Koestuslinjan suunnittelua vaikeutti se, että käytössä oleva lattiapinta-ala on pieni. Projektin ohjausryhmä päätti, että tarvitaan kuusi kuristinta, joiden maksimivirrat ovat 69 ja 2000 ampeerin välillä, jotta kaikki yllä mainitut moduulit voidaan koestaa. Työn tuloksena on saatu mitoitettua kuusi kuormakuristinta, jotka kattavat vaaditun virtaalueen. Kuristimien mitoitus on tehty ABB:n sisäisten asiantuntijoiden sekä Trafotek Oy:n avustuksella ja lopullinen ostopäätös tehty.