Ensiapuopetusta yläkoulun henkilökunnalle
Puljula, Pauli (2020)
Puljula, Pauli
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020121528301
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020121528301
Tiivistelmä
TIIVISTELMÄ
Tämän toiminnallisen opinnäytetyön tarkoituksena oli ensiapuopetus ja sen kertaaminen tehtävärasteina yläkoulun henkilökunnalle. Lisäksi tuotettiin A5-kokoinen ensiavun pikaopas (Liite 2) välituntivalvojan käyttöön. Tämänlaiselle koulutukselle ja muistilistalle koettiin olevan tarvetta. Tehtävä rastien tavoitteena oli antaa valmiuksia henkilökunnalle ensiavun antamiseen kouluympäristössä sattuviin tilanteisiin sekä välituntivalvojalle käyttöön ensiavun pikaopas, joka toimii muistilistana tarvittaessa. Opinnäytetyön tavoitteena oli kaksi asiaa: antaa henkilökunnalle pohjatietoa patofysiologiasta ja suorittaa tarvittavat ensiaputoimet tehtävärasteilla. Opinnäytetyön teoriaosuus koostuu valituiden aiheiden patofysiologiaan perehtymisestä. Teoriaosuus kerättiin anatomian ja fysiologian kirjallisuudesta sekä ensiapuun liittyvistä kirjallisista ja internetistä saatavista lähteistä. Toiminnallinen osuus koostui tehtävärasteista. Kaikki osallistujat olivat aktiivisesti mukana. Osalle osallistujista tuli rasteilla uusia asioita eteen ja osalle ne olivat vanhan kertausta. Palautetta tuli paikan päällä suullisesti ja sitä kerättiin myös kirjallisesti lyhyen palautelomakkeen (Liite 1) avulla tapahtuman päätteeksi. Saadun palautteen perusteella ensiapuopetus tehtävärasteilla koettiin hyvänä asiana. Muutamia eriäviä mielipiteitä tuli myös. Palautteiden perusteella voidaan todeta että, ensiapuopetusta tulisi harjoitella säännöllisin väliajoin.
Avainsanat Hätäensiapu, anafylaksia, eloton, murtuma, tajuton
Sivut 19 sivua ja liitteitä 3 sivua ABSTRACT
The purpose of this practice based Bachelor’s thesis was to give first aid training and its review a task in check to high school staff. In addition, the intention was to produce an A5-sized first aid quick reference guide for use by the break supervisor. There was a need for this kind of training and checklist. The aim of the checkpoints was to provide the staff with the ability to provide first aid in situations that occur in the school environment, and to provide the break supervisor with a first aid quick guide that serves as a checklist if necessary. The task of the thesis was two things. Provide basic knowledge of pathophysiology and perform necessary first aid tasks at checkpoints. The theoretical part of the thesis consists of getting acquainted with the pathophysiology of the selected topics. The theoretical part has been collected from the literature on anatomy and physiology, as well as from literary and Internet sources related to first aid. All participants were well involved. For some, new things came to the fore, and for some, they were a repetition of the old. Feedback was also received orally on site and was collected through a short questionnaire at the end of the event. Most felt that first aid teaching was good and thought that first aid teaching would be good at intervals. Based on the feedback received, the first aid teaching task at check mark was perceived as a good thing. A few dissenting opinions also came. Based on the feedback, it can be stated that, first aid teaching should be practiced at regular intervals.
Keywords First Aid, anaphylaxis, lifeless, fracture
Pages 19 pages and appendices 3 pages
Tämän toiminnallisen opinnäytetyön tarkoituksena oli ensiapuopetus ja sen kertaaminen tehtävärasteina yläkoulun henkilökunnalle. Lisäksi tuotettiin A5-kokoinen ensiavun pikaopas (Liite 2) välituntivalvojan käyttöön. Tämänlaiselle koulutukselle ja muistilistalle koettiin olevan tarvetta. Tehtävä rastien tavoitteena oli antaa valmiuksia henkilökunnalle ensiavun antamiseen kouluympäristössä sattuviin tilanteisiin sekä välituntivalvojalle käyttöön ensiavun pikaopas, joka toimii muistilistana tarvittaessa. Opinnäytetyön tavoitteena oli kaksi asiaa: antaa henkilökunnalle pohjatietoa patofysiologiasta ja suorittaa tarvittavat ensiaputoimet tehtävärasteilla. Opinnäytetyön teoriaosuus koostuu valituiden aiheiden patofysiologiaan perehtymisestä. Teoriaosuus kerättiin anatomian ja fysiologian kirjallisuudesta sekä ensiapuun liittyvistä kirjallisista ja internetistä saatavista lähteistä. Toiminnallinen osuus koostui tehtävärasteista. Kaikki osallistujat olivat aktiivisesti mukana. Osalle osallistujista tuli rasteilla uusia asioita eteen ja osalle ne olivat vanhan kertausta. Palautetta tuli paikan päällä suullisesti ja sitä kerättiin myös kirjallisesti lyhyen palautelomakkeen (Liite 1) avulla tapahtuman päätteeksi. Saadun palautteen perusteella ensiapuopetus tehtävärasteilla koettiin hyvänä asiana. Muutamia eriäviä mielipiteitä tuli myös. Palautteiden perusteella voidaan todeta että, ensiapuopetusta tulisi harjoitella säännöllisin väliajoin.
Avainsanat Hätäensiapu, anafylaksia, eloton, murtuma, tajuton
Sivut 19 sivua ja liitteitä 3 sivua
The purpose of this practice based Bachelor’s thesis was to give first aid training and its review a task in check to high school staff. In addition, the intention was to produce an A5-sized first aid quick reference guide for use by the break supervisor. There was a need for this kind of training and checklist. The aim of the checkpoints was to provide the staff with the ability to provide first aid in situations that occur in the school environment, and to provide the break supervisor with a first aid quick guide that serves as a checklist if necessary. The task of the thesis was two things. Provide basic knowledge of pathophysiology and perform necessary first aid tasks at checkpoints. The theoretical part of the thesis consists of getting acquainted with the pathophysiology of the selected topics. The theoretical part has been collected from the literature on anatomy and physiology, as well as from literary and Internet sources related to first aid. All participants were well involved. For some, new things came to the fore, and for some, they were a repetition of the old. Feedback was also received orally on site and was collected through a short questionnaire at the end of the event. Most felt that first aid teaching was good and thought that first aid teaching would be good at intervals. Based on the feedback received, the first aid teaching task at check mark was perceived as a good thing. A few dissenting opinions also came. Based on the feedback, it can be stated that, first aid teaching should be practiced at regular intervals.
Keywords First Aid, anaphylaxis, lifeless, fracture
Pages 19 pages and appendices 3 pages