Myyntiprosessi Suomen Ilmailumuseon kokouspalvelujen myyntiin
Ek, Ea (2020)
Ek, Ea
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020121528290
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020121528290
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli tehdä valmis myyntiprosessi opinnäytetyön toimeksiantajalle, Suomen Ilmailumuseolle. Valmiin myyntiprosessin oli tarkoituksena olla samalla Ilmailumuseon kokouspalvelujen myynnistä vastaavan henkilökunnan apuna ja tukena. Tarkoituksena oli uudenlaisella myyntiprosessilla helpottaa Ilmailumuseon kokouspalvelujen myynnistä vastaavien työntekijöiden työtä sekä samalla sujuvoittaa myös asiakkaan kokouspalvelujen varaamista ja ostamista. Henkilökunnan myyntityön helpottamisen ajateltiin parantavan myös asiakaspalvelun laatua. Tavoitteena tässä opinnäytetyössä oli helpomman myyntiprosessin avulla saada toimeksiantajayritykselle lisää potentiaalisia asiakkaita, kasvattaa yrityksen tunnettuutta sekä ylläpitää tärkeitä asiakassuhteita. Uuden myyntiprosessin olisi tarkoituksena myös palvella paremmin kokousasiakkaiden tarpeita uusissa Ilmailumuseon tiloissa, kun ne tulevaisuudessa valmistuvat.
Tämän opinnäytetyön tietoperusta koostui museoalan toimintaympäristöstä ja museoiden muista palveluista, asiakaspalvelu-ja myyntityöstä sekä myyntiprosessista. Opinnäytetyön tutkimus rakentui kolmesta eri osa-alueesta: kilpailija-analyyseihin kuuluvista SWOT-analyysista ja net scoutingista ja kvalitatiivisista teemahaastatteluista, jotka tehtiin erikseen sekä toimeksiantajalleja toimeksiantajan yhteistyöyritykselle, että toimeksiantajan vakiokokousasiakkaille. Tässä opinnäytetyössä haluttiin käyttää kolmea erilaista tutkimusta, sillä tutkimuksista haluttiin saada mahdollisimman paljon tietoa irti erilaisista näkökulmista. Tutkimuksista selvisi hyvin samankaltaisia asioita. Ilmailumuseon vahvuudet ja heikkoudet toistuivat kilpailija-analyysien tuloksissa ja haastatteluvastauksissa. Tutkimustulokset kulminoituivat etenkin yhteen tärkeään havaintoon: sähköisen verkkovarausmahdollisuuden mahdolliseen käyttöönottoon tulevaisuudessa ja kuinka se helpottaisi sekä nopeuttaisi myyntiprosessia nykyisestään huomattavasti. Tämän tärkeän ja toistuvan havainnon perusteella tehtiin tämän opinnäytetyön lopullinen tuotos, eli valmis myyntiprosessi vertaillen samalla sitä vanhaan myyntiprosessiin.
Tämän opinnäytetyön tietoperusta koostui museoalan toimintaympäristöstä ja museoiden muista palveluista, asiakaspalvelu-ja myyntityöstä sekä myyntiprosessista. Opinnäytetyön tutkimus rakentui kolmesta eri osa-alueesta: kilpailija-analyyseihin kuuluvista SWOT-analyysista ja net scoutingista ja kvalitatiivisista teemahaastatteluista, jotka tehtiin erikseen sekä toimeksiantajalleja toimeksiantajan yhteistyöyritykselle, että toimeksiantajan vakiokokousasiakkaille. Tässä opinnäytetyössä haluttiin käyttää kolmea erilaista tutkimusta, sillä tutkimuksista haluttiin saada mahdollisimman paljon tietoa irti erilaisista näkökulmista. Tutkimuksista selvisi hyvin samankaltaisia asioita. Ilmailumuseon vahvuudet ja heikkoudet toistuivat kilpailija-analyysien tuloksissa ja haastatteluvastauksissa. Tutkimustulokset kulminoituivat etenkin yhteen tärkeään havaintoon: sähköisen verkkovarausmahdollisuuden mahdolliseen käyttöönottoon tulevaisuudessa ja kuinka se helpottaisi sekä nopeuttaisi myyntiprosessia nykyisestään huomattavasti. Tämän tärkeän ja toistuvan havainnon perusteella tehtiin tämän opinnäytetyön lopullinen tuotos, eli valmis myyntiprosessi vertaillen samalla sitä vanhaan myyntiprosessiin.