Rumpufillejä aloittelijoille
Kuivas, Tatjaana (2020)
Kuivas, Tatjaana
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020121528259
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020121528259
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö on tutkimus- ja kehittämistyö, jonka tarkoitus on parantaa aloittelijoille suunnattujen rumpufilliharjoitteiden pedagogista laatua. Oma kiinnostukseni projektiin syntyi sekä oman oppimisen että opettamisen seurauksena. Kuvailen kirjoittamani opetusmateriaalin tekemistä, opetuskokeilua ja sen tuloksia. Kerron myös digitaalisen materiaalin tekoprosessista ja sen ongelmanratkaisuista.
Ensiksi tutkin jo olemassa olevaa rumpujensoiton opetusmateriaalia. Lähtökohtana oman fillimateriaalin tekemiseen oli aiemmissa rumpuoppaissa havaitsemani puutteet.
Fillimateriaalin tekemisessä olen huomioinut opetussuunnitelman konstruktivistisen oppimiskäsityksen periaatteita, ja pyrkinyt luomaan materiaalia, joka etenee loogisesti ja pienin askelin. Oppilaan omaa luovuutta edistämään olen kehittänyt fillielementtejä, joista oppilas voi itse rakentaa fillejä.
Opetuskokeilun olen osaksi toteuttanut kahden oman oppilaani kanssa. Lisäksi olen jakanut materiaalin kahdelle rumpuopettajalle, jotka ovat käyttäneet sitä omia oppilaita opettaessaan. Fillimateriaalin lisänä jaettiin kyselykaavake, jonka vastauksiin aineiston analyysi perustuu. Opetusmateriaalikokeilu toteutettiin keväällä 2020.
Toteutetun opetuskokeilun tuloksissa ilmeni, että fillimateriaalin harjoittelu edisti oppilaiden soittoa fillien oppimisessa sekä oman luovuuden herättelijänä. Myös oppilaiden nuotinluku kehittyi heidän nuotintaessaan tekemiään fillejä.
Opettajien mukaan materiaali toi vaihtelua ja uuden näkökulman fillien oppimiseen. Opetuskokeilun tuloksena saatiin palautetta siitä, miten materiaalia voisi vielä parantaa. Ensimmäisissä fillimateriaalin harjoituksissa tulisi lisätä valmiiden esimerkkien määrää, ja aloitteijoille nuottikuvaa tulisi selkeyttää.
Ensiksi tutkin jo olemassa olevaa rumpujensoiton opetusmateriaalia. Lähtökohtana oman fillimateriaalin tekemiseen oli aiemmissa rumpuoppaissa havaitsemani puutteet.
Fillimateriaalin tekemisessä olen huomioinut opetussuunnitelman konstruktivistisen oppimiskäsityksen periaatteita, ja pyrkinyt luomaan materiaalia, joka etenee loogisesti ja pienin askelin. Oppilaan omaa luovuutta edistämään olen kehittänyt fillielementtejä, joista oppilas voi itse rakentaa fillejä.
Opetuskokeilun olen osaksi toteuttanut kahden oman oppilaani kanssa. Lisäksi olen jakanut materiaalin kahdelle rumpuopettajalle, jotka ovat käyttäneet sitä omia oppilaita opettaessaan. Fillimateriaalin lisänä jaettiin kyselykaavake, jonka vastauksiin aineiston analyysi perustuu. Opetusmateriaalikokeilu toteutettiin keväällä 2020.
Toteutetun opetuskokeilun tuloksissa ilmeni, että fillimateriaalin harjoittelu edisti oppilaiden soittoa fillien oppimisessa sekä oman luovuuden herättelijänä. Myös oppilaiden nuotinluku kehittyi heidän nuotintaessaan tekemiään fillejä.
Opettajien mukaan materiaali toi vaihtelua ja uuden näkökulman fillien oppimiseen. Opetuskokeilun tuloksena saatiin palautetta siitä, miten materiaalia voisi vielä parantaa. Ensimmäisissä fillimateriaalin harjoituksissa tulisi lisätä valmiiden esimerkkien määrää, ja aloitteijoille nuottikuvaa tulisi selkeyttää.