Transshipment hub concept, multimodal transportation, international benchmark : Finnish-Russian Transshipment Hub – The optimal model for the future IWT
Koivu, Sari; Sabitova, Valeriya (2020)
Koivu, Sari
Sabitova, Valeriya
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020121428154
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020121428154
Tiivistelmä
The objective of the thesis was to examine the demands of the transshipment hub which would serve the inland waterway traffic in Finland and at the Saimaa Canal. The objective was to determine the most efficient ways of handling cargo. The thesis was made as a commission from INFUTURE- The Future potential of Inland Waterways project. The research questions aimed to search answers to what the optimal model for a transshipment hub in an inland waterway traffic would be and which kind of factors had an influence on the operation of that kind of a hub.
The research methods were international benchmarking and semi-structured interviews. The benchmark was made by researching five different ports that were related to the inland waterway traffic. The purpose was to find out the best practices of port activities. The purpose of the semi-structured interviews was to get a deeper understanding about the topic. The interviews were conducted with three representatives from the ports of London, HaminaKotka and Oy Saimaa Terminals Ab.
As a result, it appears that the potential of the inland waterway transportations when trying to decrease congestions on roads is known and it is used as an optional route for large cargo volumes across the Europe. The central location of the transshipment hub near the market area with good connections to all onward transport modes is attractive also from the customer’s point of view. The main conclusions were that the inland waterway transport has potential in Finland, and the benefits achieved with the implementation of it are good for the environment as well as for the people in the nearby areas. Opinnäytetyön tarkoituksena oli tutkia Suomessa, Saimaan kanavalla, sisävesiliikennettä palvelevan transshipment hub: in vaatimuksia ja tavoitteena oli määrittää tehokkaimpia lastinkäsittelymenetelmiä. Opinnäytetyö tehtiin INFUTURE – The Future potential of Inland Waterways -projektin toimeksiantona. Tutkimuskysymysten avulla pyrittiin löytämään vastauksia siihen, millainen olisi optimaalinen sisävesiliikenteen transshipment hub -malli ja millaiset tekijät sen toimintaan vaikuttavat.
Tutkimusmenetelminä käytettiin kansainvälistä benchmarkkausta ja teemahaastattelua. Benchmarkkaus toteutettiin keräämällä tietoja viidestä erilaisesta satamasta ympäri Eurooppaa, joilla oli kytköksiä sisävesikuljetuksiin. Benchmarkin tavoitteena oli selvittää satamatoimintojen parhaita käytäntöjä. Teemahaastattelun tarkoituksena oli saada syvällisempi ymmärrys aihealueesta. Teemahaastattelut toteutettiin kolmen eri organisaation edustajan kanssa, jotka olivat Port of London Authority, HaminaKotka satama Oy ja Oy Saimaa Terminals Ab.
Sisävesikuljetusten potentiaali maanteiden liikenneruuhkien vähentämisessä on tunnistettu ja sisävesiväyliä käytetään vaihtoehtoisina reitteinä suuria lastivolyymeja kuljetettaessa ympäri Eurooppaa. Transshipment hub: in keskeinen sijainti lähellä markkina aluetta ja hyvien jatkokuljetusyhteyksien äärellä on houkutteleva myös asiakkaan näkökulmasta. Keskeisimmät johtopäätökset olivat, että sisävesikuljetuksilla on potentiaalia Suomessa ja sen käyttöönotosta on hyötyä lähiympäristölle sekä lähialueiden ihmisille.
The research methods were international benchmarking and semi-structured interviews. The benchmark was made by researching five different ports that were related to the inland waterway traffic. The purpose was to find out the best practices of port activities. The purpose of the semi-structured interviews was to get a deeper understanding about the topic. The interviews were conducted with three representatives from the ports of London, HaminaKotka and Oy Saimaa Terminals Ab.
As a result, it appears that the potential of the inland waterway transportations when trying to decrease congestions on roads is known and it is used as an optional route for large cargo volumes across the Europe. The central location of the transshipment hub near the market area with good connections to all onward transport modes is attractive also from the customer’s point of view. The main conclusions were that the inland waterway transport has potential in Finland, and the benefits achieved with the implementation of it are good for the environment as well as for the people in the nearby areas.
Tutkimusmenetelminä käytettiin kansainvälistä benchmarkkausta ja teemahaastattelua. Benchmarkkaus toteutettiin keräämällä tietoja viidestä erilaisesta satamasta ympäri Eurooppaa, joilla oli kytköksiä sisävesikuljetuksiin. Benchmarkin tavoitteena oli selvittää satamatoimintojen parhaita käytäntöjä. Teemahaastattelun tarkoituksena oli saada syvällisempi ymmärrys aihealueesta. Teemahaastattelut toteutettiin kolmen eri organisaation edustajan kanssa, jotka olivat Port of London Authority, HaminaKotka satama Oy ja Oy Saimaa Terminals Ab.
Sisävesikuljetusten potentiaali maanteiden liikenneruuhkien vähentämisessä on tunnistettu ja sisävesiväyliä käytetään vaihtoehtoisina reitteinä suuria lastivolyymeja kuljetettaessa ympäri Eurooppaa. Transshipment hub: in keskeinen sijainti lähellä markkina aluetta ja hyvien jatkokuljetusyhteyksien äärellä on houkutteleva myös asiakkaan näkökulmasta. Keskeisimmät johtopäätökset olivat, että sisävesikuljetuksilla on potentiaalia Suomessa ja sen käyttöönotosta on hyötyä lähiympäristölle sekä lähialueiden ihmisille.