Interaktiivisen maaston luominen 3D-moottorissa
Sivula, Santeri (2020)
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020121428145
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020121428145
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön toimeksiantajana toimi Varaani Works Oy. Opinnäyteprojektin tavoitteena oli kartoittaa erilaisia mahdollisuuksia luoda maastoa 3D-moottoreissa. Pyrkimyksenä oli luoda toteutus, jota käyttäjä pystyy muokkaamaan ohjelmaa käyttäessään.
Työssä tutkittiin nykypäiväisten 3D-moottorien sisäänrakennettuja maastonluonnin mahdollisuuksia, ja todettiin, että ne eivät olleet riittävän monipuolisia toteuttamaan interaktiivista maastoa ilman suuria ponnisteluja.
Tuloksena luotiin interaktiivista maastoa Unity-nimiseen 3D-moottoriin, joka voidaan implementoida projekteihin, jotka sitä tarvitsevat. Toteutuksessa on käytetty Marching Cubes -nimistä pinnanrakennus algoritmia, rakentamaan maaston pinnan abstraktista datasta, jota voidaan luoda ohjelman käytön aikana.
Työssä tutkittiin nykypäiväisten 3D-moottorien sisäänrakennettuja maastonluonnin mahdollisuuksia, ja todettiin, että ne eivät olleet riittävän monipuolisia toteuttamaan interaktiivista maastoa ilman suuria ponnisteluja.
Tuloksena luotiin interaktiivista maastoa Unity-nimiseen 3D-moottoriin, joka voidaan implementoida projekteihin, jotka sitä tarvitsevat. Toteutuksessa on käytetty Marching Cubes -nimistä pinnanrakennus algoritmia, rakentamaan maaston pinnan abstraktista datasta, jota voidaan luoda ohjelman käytön aikana.