Digitalisaation muutosjohtaminen rahoitusalan yrityksessä
Lindfors, Jasmin (2020)
Lindfors, Jasmin
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020121428136
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020121428136
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö tehtiin Uudenmaan alueen rahoitusalalla olevalle Yritys X:lle. Digitalisaatio vaikuttaa rahoitusalan yrityksiin tällä hetkellä paljon ja muutokset työpaikoilla ovat jatkuva osa työntekijöiden työelämää. Nykypäivänä muutoksen johtaminen korostuu esimiestyössä huomattavasti enemmän kuin aikaisemmin. Opinnäytetyön tavoitteena oli tutkia digitaalisen muutoksen johtamista rahoitusalan yrityksessä. Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli nostaa esille Uudenmaan alueen Yritys X:n muutosjohtamisen onnistumiset ja kehitysalueet sekä tuoda henkilöstön mielipiteet digitalisaatiosta ja muutosjohtamisesta esimiesten tietoisuuteen.
Opinnäytetyön teoreettinen viitekehys sisältää opinnäytetyön kannalta tärkeitä aihealueita, jotka jakautuvat kahteen isompaan kokonaisuuteen. Yksi näistä kokonaisuuksista kattaa digitalisaation ja sen vaikutuksen pankkialaan ennen ja nykyään. Toisessa kokonaisuudessa käsitellään muutosjohtamisen eri osa-alueita, kuten muutosjohtamisen vaiheita, muutosjohtamista tukevia ja heikentäviä tekijöitä. Lopuksi on käsitelty digitalisen muutoksen johtamista.
Opinnäytetyön tutkimus suoritettiin kahdessa eri osassa. Ensimmäinen osa tutkimuksesta suoritettiin sähköisenä kyselynä Uudenmaan alueen Yritys X:n työntekijöille ja toinen osa toteutettiin yksilöhaastatteluina saman alueen esimiehille. Pyynnöt osallistua sähköiseen kyselyyn ja yksilöhaastatteluun lähetettiin sähköpostitse. Sähköinen kysely lähetettiin 54 työntekijälle, joista 25 henkilöä vastasi kyselyyn. Yksilöhaastattelu kutsu lähetettiin yhdeksälle esimiehelle, joista viisi lopulta osallistui haastatteluun.
Tutkimuksen keskeisten tulosten perusteella Uudenmaan alueen Yritys X:n työntekijät ovat jonkin verran muutosvastarintaisia, mutta ovat toisaalta osittain innostuneita muutoksista. Esimiesten yksilöhaastatteluiden tulosten perustella Uudenmaan alueen Yritys X:n esimiehet pyrkivät tukemaan mahdollisimman paljon työntekijöitä muutoksen aikana ja viestimään mahdollisimman nopeasti muutoksista. Työntekijöiden koulutustarpeen kartoittamista ja koulutuksien lisäämistä sekä muutoksen läpiviennin aikana tilanteen tarkastamista voidaan pitää Uudenmaan alueen Yritys X:n kehityskohteina. Kehitysideat nousivat työntekijöiden kyselyvastauksista ja niitä ovat esimerkiksi avoimien keskusteluiden lisääminen tiimipalavereihin ja tiimiläisten muutoksen omaksumisen tarkistaminen.
Opinnäytetyö onnistui odotusten mukaisesti. Opinnäytetyö rajautui luontevasti Yritys X:n säännösten mukaan opinnäytetyöprosessin aikana. Tutkimuksen tuloksista on hyötyä Yritys X:lle. Tuloksien avulla Yritys X pystyy Uudenmaan alueella ottamaan huomioon opinnäytetyössä nostettuja epäkohtia ja kehittämään niitä.
Opinnäytetyön teoreettinen viitekehys sisältää opinnäytetyön kannalta tärkeitä aihealueita, jotka jakautuvat kahteen isompaan kokonaisuuteen. Yksi näistä kokonaisuuksista kattaa digitalisaation ja sen vaikutuksen pankkialaan ennen ja nykyään. Toisessa kokonaisuudessa käsitellään muutosjohtamisen eri osa-alueita, kuten muutosjohtamisen vaiheita, muutosjohtamista tukevia ja heikentäviä tekijöitä. Lopuksi on käsitelty digitalisen muutoksen johtamista.
Opinnäytetyön tutkimus suoritettiin kahdessa eri osassa. Ensimmäinen osa tutkimuksesta suoritettiin sähköisenä kyselynä Uudenmaan alueen Yritys X:n työntekijöille ja toinen osa toteutettiin yksilöhaastatteluina saman alueen esimiehille. Pyynnöt osallistua sähköiseen kyselyyn ja yksilöhaastatteluun lähetettiin sähköpostitse. Sähköinen kysely lähetettiin 54 työntekijälle, joista 25 henkilöä vastasi kyselyyn. Yksilöhaastattelu kutsu lähetettiin yhdeksälle esimiehelle, joista viisi lopulta osallistui haastatteluun.
Tutkimuksen keskeisten tulosten perusteella Uudenmaan alueen Yritys X:n työntekijät ovat jonkin verran muutosvastarintaisia, mutta ovat toisaalta osittain innostuneita muutoksista. Esimiesten yksilöhaastatteluiden tulosten perustella Uudenmaan alueen Yritys X:n esimiehet pyrkivät tukemaan mahdollisimman paljon työntekijöitä muutoksen aikana ja viestimään mahdollisimman nopeasti muutoksista. Työntekijöiden koulutustarpeen kartoittamista ja koulutuksien lisäämistä sekä muutoksen läpiviennin aikana tilanteen tarkastamista voidaan pitää Uudenmaan alueen Yritys X:n kehityskohteina. Kehitysideat nousivat työntekijöiden kyselyvastauksista ja niitä ovat esimerkiksi avoimien keskusteluiden lisääminen tiimipalavereihin ja tiimiläisten muutoksen omaksumisen tarkistaminen.
Opinnäytetyö onnistui odotusten mukaisesti. Opinnäytetyö rajautui luontevasti Yritys X:n säännösten mukaan opinnäytetyöprosessin aikana. Tutkimuksen tuloksista on hyötyä Yritys X:lle. Tuloksien avulla Yritys X pystyy Uudenmaan alueella ottamaan huomioon opinnäytetyössä nostettuja epäkohtia ja kehittämään niitä.