E-urheilun yhdistäminen urheiluorganisaatioon
Kakko, Oskari (2020)
Kakko, Oskari
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020121428133
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020121428133
Tiivistelmä
Tässä opinnäytetyössä tutkittiin e-urheilun yhdistämistä urheiluorganisaation toimintaan. Työn toimeksiantajana toimi Veikkausliiga, joka syksyllä 2020 aloitti FIFA-videopeliin liitty- vän eFutisliigan. Työn tavoitteena oli tuottaa Veikkausliiga-seuroille käytännöllistä tietoa e- urheilumaailmasta ja sen toimintatavoista.
Opinnäytetyö toteutettiin laadullisena tutkimuksena ja sitä varten toteutettiin kolme tee- mahaastattelua. Lisäksi aineistonkeruumenetelmänä käytettiin benchmarkingia eli vertailu- kehittämistä laajentamaan tutkimusta. Kaksi haastateltavista oli jo mukana e-urheilumaail- massa ja yksi aloittamassa. Kaksi haastattelua toteutettiin sähköpostin välityksellä ja yksi Zoom-videopuhelussa. Videopuheluhaastattelu litteroitiin. Haastattelut toteutettiin loka- kuussa 2020. Benchmarkingissa vertailtiin tanskalaisen ja ruotsalaisen e-urheilussa mukana olevan sisällöntuotantoa Instagramissa. Sisällönanalyysi toteutettiin teemoittelemalla.
Aineiston perusteella selvisi, että e-urheilumaailmaan mukaan lähtemisestä on hyötyä ur- heiluorganisaatiolle. Keskeisiksi hyödyiksi aineistossa nousivat ainutlaatuinen kohdeyleisö sekä yritysten kasvava halukkuus tulla mukaan e-urheiluun. Haastateltavien kokemuksia kar- toittaessa haasteeksi e-urheilumaailmassa on noussut pelaajien vaihtuvuus sekä sisällöntuo- tannon korkea vaatimustaso. Benchmarkingin tulosten perusteella laadittiin opaskirja Veik- kausliiga-seuroille Instagramin sisällöntuotantoon.
Johtopäätöksenä voidaan todeta, että sisällöntuotantoon panostaminen on keskeisintä, sillä sitä kautta saadaan e-urheilun keskeisimmät hyödyt käyttöön. Sisällöntuotannon kautta so- siaalisessa mediassa tavoitetaan ainutlaatuinen kohdeyleisö ja hankitaan yhteistyökumppa- neille näkyvyyttä.
Opinnäytetyö toteutettiin laadullisena tutkimuksena ja sitä varten toteutettiin kolme tee- mahaastattelua. Lisäksi aineistonkeruumenetelmänä käytettiin benchmarkingia eli vertailu- kehittämistä laajentamaan tutkimusta. Kaksi haastateltavista oli jo mukana e-urheilumaail- massa ja yksi aloittamassa. Kaksi haastattelua toteutettiin sähköpostin välityksellä ja yksi Zoom-videopuhelussa. Videopuheluhaastattelu litteroitiin. Haastattelut toteutettiin loka- kuussa 2020. Benchmarkingissa vertailtiin tanskalaisen ja ruotsalaisen e-urheilussa mukana olevan sisällöntuotantoa Instagramissa. Sisällönanalyysi toteutettiin teemoittelemalla.
Aineiston perusteella selvisi, että e-urheilumaailmaan mukaan lähtemisestä on hyötyä ur- heiluorganisaatiolle. Keskeisiksi hyödyiksi aineistossa nousivat ainutlaatuinen kohdeyleisö sekä yritysten kasvava halukkuus tulla mukaan e-urheiluun. Haastateltavien kokemuksia kar- toittaessa haasteeksi e-urheilumaailmassa on noussut pelaajien vaihtuvuus sekä sisällöntuo- tannon korkea vaatimustaso. Benchmarkingin tulosten perusteella laadittiin opaskirja Veik- kausliiga-seuroille Instagramin sisällöntuotantoon.
Johtopäätöksenä voidaan todeta, että sisällöntuotantoon panostaminen on keskeisintä, sillä sitä kautta saadaan e-urheilun keskeisimmät hyödyt käyttöön. Sisällöntuotannon kautta so- siaalisessa mediassa tavoitetaan ainutlaatuinen kohdeyleisö ja hankitaan yhteistyökumppa- neille näkyvyyttä.