Improving employer brand in cooperation with a university of applied sciences
Uutela, Matti (2020)
Uutela, Matti
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020121428132
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020121428132
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoitus oli selvittää, millaisena kohdeyritys näkee työnantajamielikuvansa sekä kuinka tätä mielikuvaa voisi kehittää yhteistyössä Seinäjoen ammattikorkeakoulun kanssa. Opinnäytetyön teoria käsittelee työnantajamielikuvaa, työkaluja sen rakentamiseen sekä rekrytointiteoriaa.
Tutkimusosio toteutettiin yhdistelmällä toimintatutkimusta, haastattelututkimusta ja benchmark-tutkimusta. Toimintatutkimusta tehtiin toteuttamalla mentorointiohjelma, joka osoittautui hyväksi keinoksi parantaa työnantajamielikuvaa ja rekrytoida tulevaisuuden työntekijöitä. Haastattelujen myötä selvisi, millaisena yritys näkee työnantajamielikuvansa ja yhteistyön Seinäjoen ammattikorkeakoulun kanssa. Benchmark-tutkimusta käytettiin selvittämään, millaisia yhteistyömuotoja muilla yrityksillä on oppilaitosten kanssa.
Tutkimuksen tuloksena on kehityssuunnitelma oppilaitosyhteistyön kehittämistä varten. Kehityssuunnitelma sisältää kolme eri vaihetta, joista jokaisella on omat tavoitteensa ja yhdessä näiden vaiheiden myötä yritykselle pitäisi kertyä joukko potentiaalisia tulevaisuuden työntekijöitä, joilla on jo valmiiksi perusosaaminen ja -ymmärrys pankkityöstä. Yritys pystyy soveltamaan tehtyä kehityssuunnitelmaa tehdessään yhteistyötä myös muiden oppilaitosten kanssa.
Tutkimusosio toteutettiin yhdistelmällä toimintatutkimusta, haastattelututkimusta ja benchmark-tutkimusta. Toimintatutkimusta tehtiin toteuttamalla mentorointiohjelma, joka osoittautui hyväksi keinoksi parantaa työnantajamielikuvaa ja rekrytoida tulevaisuuden työntekijöitä. Haastattelujen myötä selvisi, millaisena yritys näkee työnantajamielikuvansa ja yhteistyön Seinäjoen ammattikorkeakoulun kanssa. Benchmark-tutkimusta käytettiin selvittämään, millaisia yhteistyömuotoja muilla yrityksillä on oppilaitosten kanssa.
Tutkimuksen tuloksena on kehityssuunnitelma oppilaitosyhteistyön kehittämistä varten. Kehityssuunnitelma sisältää kolme eri vaihetta, joista jokaisella on omat tavoitteensa ja yhdessä näiden vaiheiden myötä yritykselle pitäisi kertyä joukko potentiaalisia tulevaisuuden työntekijöitä, joilla on jo valmiiksi perusosaaminen ja -ymmärrys pankkityöstä. Yritys pystyy soveltamaan tehtyä kehityssuunnitelmaa tehdessään yhteistyötä myös muiden oppilaitosten kanssa.