Sosiaalisen median hyödyntäminen sijoituspalvelujen myynnissä OP Kainuussa
Möttönen, Minna (2020)
Möttönen, Minna
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020121428107
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020121428107
Tiivistelmä
Opinnäytetyön toimeksiantajana toimi OP Kainuu, joka on yksi OP Ryhmään kuuluvista itsenäisistä osuuspankeista. Opinnäytetyön tavoitteena oli laatia OP Kainuun sijoituspalveluille sosiaalisen median strategia. Opinnäytetyön tarkoituksena oli löytää konkreettisia keinoja siihen, kuinka toimeksiantajayritys voi hyödyntää sosiaalista mediaa sijoituspalvelujen myynnissä. Sosiaalisen median strategia laadittiin jatkumoksi OP Ryhmän strategialle ja sen pohjalta laaditulle OP Kainuun strategian toteutussuunnitelmalle.
Opinnäytetyön teoreettinen viitekehys muodostui sijoituspalveluista ja niiden markkinoinnista, sosiaalisesta mediasta myynnin tukena sekä sosiaalisen median strategiasta. Teorian pohjalta pystytään tunnistamaan, millaista sisältöä yrityksen sosiaalisen median kanavien tulisi sisältää, jotta sisältö sitouttaa asiakkaita ja tarjoaa asiakkaille konkreettista hyötyä.
Opinnäytetyö toteutettiin toiminnallisena opinnäytetyönä. Opinnäytetyön toiminnallinen osuus toteutettiin analysoimalla eri sijoituspalvelujentarjoajien sosiaalisen median käyttöä sijoituspalvelujen myynnissä sekä kysymällä sähköpostilla ja Yammer-sovelluksessa vinkkejä hyväksi havaituista käytännöistä toisista Osuuspankeista.
Opinnäytetyön tuotoksena oli pdf-muotoinen sosiaalisen median strategia OP Kainuun sijoituspalveluille. Sosiaalisen median strategia sisälsi perustelun sille, miksi OP Kainuu on läsnä sosiaalisessa mediassa, sijoituspalveluille analyysin perusteella valikoituneet kohderyhmät, kanavavalinnat sekä sisältöideoita valittuihin sosiaalisen median kanaviin. Lisäksi opinnäytetyössä laadittiin sosiaalisen median päivitysvuorot eri liiketoiminta-alueille sekä sosiaalisen median työn seurantaa helpottamaan Excel-työkalu.
Opinnäytetyön teoreettinen viitekehys muodostui sijoituspalveluista ja niiden markkinoinnista, sosiaalisesta mediasta myynnin tukena sekä sosiaalisen median strategiasta. Teorian pohjalta pystytään tunnistamaan, millaista sisältöä yrityksen sosiaalisen median kanavien tulisi sisältää, jotta sisältö sitouttaa asiakkaita ja tarjoaa asiakkaille konkreettista hyötyä.
Opinnäytetyö toteutettiin toiminnallisena opinnäytetyönä. Opinnäytetyön toiminnallinen osuus toteutettiin analysoimalla eri sijoituspalvelujentarjoajien sosiaalisen median käyttöä sijoituspalvelujen myynnissä sekä kysymällä sähköpostilla ja Yammer-sovelluksessa vinkkejä hyväksi havaituista käytännöistä toisista Osuuspankeista.
Opinnäytetyön tuotoksena oli pdf-muotoinen sosiaalisen median strategia OP Kainuun sijoituspalveluille. Sosiaalisen median strategia sisälsi perustelun sille, miksi OP Kainuu on läsnä sosiaalisessa mediassa, sijoituspalveluille analyysin perusteella valikoituneet kohderyhmät, kanavavalinnat sekä sisältöideoita valittuihin sosiaalisen median kanaviin. Lisäksi opinnäytetyössä laadittiin sosiaalisen median päivitysvuorot eri liiketoiminta-alueille sekä sosiaalisen median työn seurantaa helpottamaan Excel-työkalu.