Motorinen levottomuus 5-6-vuotiaalla lapsella: Opas vanhemmille
Keränen, Kia; Takala, Pinja (2020)
Keränen, Kia
Takala, Pinja
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020121428063
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020121428063
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli edistää motorisesti levottoman lapsen kokonaisvaltaista toimintakykyä fyysisen aktiivisuuden avulla. Motorisesti levottoman lapsen toiminta ilmenee impulsiivisuutena, ylivilkkautena sekä vaikeutena olla paikallaan. 5–6-vuotiaat lapset sijoittuvat motoristen perustaitojen opettelun ikään ja siksi näitä taitoja tulisi harjoitella aktiivisesti. Opinnäytetyön tavoitteena oli tehdä integroiva kirjallisuuskatsaus, josta kerätyn tiedon pohjalta rakennettiin opas työvälineeksi toimeksiantajalle sekä vanhemmille motorisesti levottoman lapsen toimintakyvyn edistämiseksi.
Opinnäytetyö toteutettiin tutkimuksellisena kehittämistoimintana, joka sisälsi integroivan kirjallisuuskatsauksen. Aineistohaussa käytettiin seuraavia tietokantoja: PubMed, Google Scholar, NCBI ja ResearchGate. Lisäksi aineistoa haettiin manuaalisesti ammattikirjallisuudesta. Kirjallisuuskatsaus analysoitiin aineistolähtöisen sisällönanalyysin mukaan teemoittelulla ja tulokset koottiin oppaaseen.
Motorisesti levottoman lapsen fyysisen toimintakyvyn edistämisessä tulisi ottaa huomioon harjoitteiden oikeanlainen strukturointi, pilkkominen osiin sekä ulkoinen palaute. Nämä järjestelyt voivat auttaa motoristen taitojen kehityksessä. Oppaassa esitellään liikuntavaihtoehtoja ja valinnassa on huomioitu 5–6-vuotiaan motoristen perustaitojen kehitys sekä motorisesti levottomalle lapselle ominaiset piirteet.
Opas on suunnattu motorisesti levottomien lasten vanhemmille, mutta sitä voivat hyödyntää myös Jyväskylän sosiaali- ja terveyspalveluiden lasten fysioterapeutit.
Opinnäytetyö toteutettiin tutkimuksellisena kehittämistoimintana, joka sisälsi integroivan kirjallisuuskatsauksen. Aineistohaussa käytettiin seuraavia tietokantoja: PubMed, Google Scholar, NCBI ja ResearchGate. Lisäksi aineistoa haettiin manuaalisesti ammattikirjallisuudesta. Kirjallisuuskatsaus analysoitiin aineistolähtöisen sisällönanalyysin mukaan teemoittelulla ja tulokset koottiin oppaaseen.
Motorisesti levottoman lapsen fyysisen toimintakyvyn edistämisessä tulisi ottaa huomioon harjoitteiden oikeanlainen strukturointi, pilkkominen osiin sekä ulkoinen palaute. Nämä järjestelyt voivat auttaa motoristen taitojen kehityksessä. Oppaassa esitellään liikuntavaihtoehtoja ja valinnassa on huomioitu 5–6-vuotiaan motoristen perustaitojen kehitys sekä motorisesti levottomalle lapselle ominaiset piirteet.
Opas on suunnattu motorisesti levottomien lasten vanhemmille, mutta sitä voivat hyödyntää myös Jyväskylän sosiaali- ja terveyspalveluiden lasten fysioterapeutit.