Perehdyttäminen : Case: Kela EOP-ratkaisukeskuksen perehdyttämisen nykytila ja sen kehittäminen
Uljas, Toni (2020)
Uljas, Toni
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020121428052
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020121428052
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoitus oli kehittää perehdyttämiskäytäntöjä Kelan eteläisen vakuutuspiirin Eläke-, opinto- ja perhe-etuuksien ratkaisukeskuksessa (myöhemmin EOP-ratkaisukeskuksessa). Tavoitteena oli selvittää perehdytyksen nykytilaan haastatelluilla ja kyselytutkimuksen avulla. Vastausten perusteella tarkoitus yhtenäistää perehdytystä eri etuuksien sisällä ja luoda hyviä toimintatapoja perehdyttämiseen.
Perehdyttämisellä tarkoitetaan tässä opinnäytetyössä uudelle työntekijälle tarkoitettua perehdyttämistä, eikä esim. jo talossa olleelle uusien tehtävien perehdyttämistä Työn teoriaosuudessa käsitellään ensin yleisesti perehdyttämistä ja sen merkitystä ja erilaisia perehdyttämistapoja. Perehdyttämiseen liittyy kiinteästi myös oppiminen, sillä mitä nopeammin yksilö oppii, sitä tehokkaampaa on perehdytys. Oppimiselle taas merkityksellistä on kokonaiskuvan ymmärtäminen; se vaikuttaa olennaisesti omien työtehtävien hallitsemiseen ja työn tehokkuuteen Kokonaiskuvan hahmottaminen vaikuttaa positiivisesti myös työntekijän motivaatioon, mikä tietenkin parantaa työn tulosta.
Haastattelut toteutettiin vapaamuotoisesti keskustellen tarkoituksena kartoittaa nykytilannetta ja mahdollisia kehittämiskohteita. Haastattelu loi pohjan kysymysten laatimiselle. Kysely suoritettiin 20 EOP-ratkaisukeskuksessa toimivalle henkilöille, jotka ovat toimineet tai toimivat perehdyttäjinä. Tutkimusaineiston ja teorian pohjalta luotiin suosituksia, miten perehdytystä voidaan kehittää EOP-ratkaisukeskuksessa.
Perehdyttämisellä tarkoitetaan tässä opinnäytetyössä uudelle työntekijälle tarkoitettua perehdyttämistä, eikä esim. jo talossa olleelle uusien tehtävien perehdyttämistä Työn teoriaosuudessa käsitellään ensin yleisesti perehdyttämistä ja sen merkitystä ja erilaisia perehdyttämistapoja. Perehdyttämiseen liittyy kiinteästi myös oppiminen, sillä mitä nopeammin yksilö oppii, sitä tehokkaampaa on perehdytys. Oppimiselle taas merkityksellistä on kokonaiskuvan ymmärtäminen; se vaikuttaa olennaisesti omien työtehtävien hallitsemiseen ja työn tehokkuuteen Kokonaiskuvan hahmottaminen vaikuttaa positiivisesti myös työntekijän motivaatioon, mikä tietenkin parantaa työn tulosta.
Haastattelut toteutettiin vapaamuotoisesti keskustellen tarkoituksena kartoittaa nykytilannetta ja mahdollisia kehittämiskohteita. Haastattelu loi pohjan kysymysten laatimiselle. Kysely suoritettiin 20 EOP-ratkaisukeskuksessa toimivalle henkilöille, jotka ovat toimineet tai toimivat perehdyttäjinä. Tutkimusaineiston ja teorian pohjalta luotiin suosituksia, miten perehdytystä voidaan kehittää EOP-ratkaisukeskuksessa.