Turun seudun kehittäminen matkailukohteena asiakaskokemuksen näkökulmasta
Leppäkoski, Saana (2020)
Leppäkoski, Saana
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020121428045
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020121428045
Tiivistelmä
Opinnäytetyö toteutettiin Turun seudun kesän 2019 matkailijatutkimuksen pohjalta rajaamalla tarkasteluun matkailijoiden vastaukset koskien asiakaskokemusta matkan aikana sekä matkailijoiden kehittämisehdotuksia. Aineiston keräämiseen käytettiin kyselylomaketta, joka annettiin Turun seudulla matkustaneille matkailijoille esimerkiksi nähtävyyksien luona.
Tähän opinnäytetyöhön valittiin kysymykset, jotka käsittelivät matkailijoiden odotuksia ylittäneitä, alittaneita ja mieleenpainuvimpia kokemuksia sekä matkailijoiden kehittämisehdotuksia. Tulokset osoittivat, että nähtävyydet olivat sekä eniten odotuksia ylittäneitä että mieleenpainuvimpia kokemuksia, kun taas odotukset alittaneet kokemukset liittyivät useimmiten Turun alueella liikkumiseen. Lisäksi kehittämisehdotuksissa tuotiin esille viestintä ja markkinointi.
Tulosten pohjalta muodostettiin kolmivaiheinen Turun seudun matkailun kehittämisen malli käsittäen keskeisimmät kehittämiskysymykset, joihin matkailukohteen kehittämisestä vastaavien tulisi etsiä vastauksia. Ensiksi Turun alueella pitäisi segmentoida halutut matkailijakohderyhmät. Tämän jälkeen tulee selvittää haluttujen kohderyhmien toiveet ja tarpeet matkan aikana sekä mahdollistaa matkailijan osallistaminen matkailukohteen kehittämiseen. Kolmantena vaiheena on kehittää Turun seudun viestintää siten, että haluttu matkailijakohderyhmä tulee tietoisemmaksi Turun alueesta matkailukohteena sekä kohderyhmä löytää matkaansa varten tarvitsemansa tiedon helposti.
Tähän opinnäytetyöhön valittiin kysymykset, jotka käsittelivät matkailijoiden odotuksia ylittäneitä, alittaneita ja mieleenpainuvimpia kokemuksia sekä matkailijoiden kehittämisehdotuksia. Tulokset osoittivat, että nähtävyydet olivat sekä eniten odotuksia ylittäneitä että mieleenpainuvimpia kokemuksia, kun taas odotukset alittaneet kokemukset liittyivät useimmiten Turun alueella liikkumiseen. Lisäksi kehittämisehdotuksissa tuotiin esille viestintä ja markkinointi.
Tulosten pohjalta muodostettiin kolmivaiheinen Turun seudun matkailun kehittämisen malli käsittäen keskeisimmät kehittämiskysymykset, joihin matkailukohteen kehittämisestä vastaavien tulisi etsiä vastauksia. Ensiksi Turun alueella pitäisi segmentoida halutut matkailijakohderyhmät. Tämän jälkeen tulee selvittää haluttujen kohderyhmien toiveet ja tarpeet matkan aikana sekä mahdollistaa matkailijan osallistaminen matkailukohteen kehittämiseen. Kolmantena vaiheena on kehittää Turun seudun viestintää siten, että haluttu matkailijakohderyhmä tulee tietoisemmaksi Turun alueesta matkailukohteena sekä kohderyhmä löytää matkaansa varten tarvitsemansa tiedon helposti.