Markkinointisuunnitelma aloittavalle yritykselle : Case: Yritys X
Hakkarainen, Laura (2020)
Hakkarainen, Laura
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020121428044
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020121428044
Tiivistelmä
Opinnäytetyö tehtiin toimeksiantona yritykselle X. Työn tavoitteena oli luoda markkinointisuunnitelma aloittavalle second hand -yritykselle, jolla ei ole vielä käynnissä olevaa liiketoimintaa. Toimeksiantaja toivoi selkeää ja yksinkertaista suunnitelmaa, jossa keskityttäisiin rajallisten resurssien vuoksi vain muutamaan pk-yrityksille sopivaan markkinointikanavaan. Budjettia ei määritelty.
Teoria koostui markkinoinnin käsitteiden avaamisesta sekä markkinoinnin suunnitteluprosessin vaiheista SOSTAC-markkinointimallia hyödyntäen. Markkinoinnin teoriaosuutta syvennettiin perehtymällä digitaaliseen markkinointiin, sen käsitteeseen, sekä vertailemalla eroja perinteisen ja digitaalisen markkinoinnin välillä. Sosiaalista mediaa käsiteltiin vain niiden kanavien osalta, joita case-yritys ottaa käyttöönsä. Lisäksi käsiteltiin verkkosivuja ja sähköpostimarkkinointia markkinointiviestinnän välineenä, sillä nämä kuuluvat case-yrityksen markkinointisuunnitelmaan. Lähdemateriaalina käytettiin ajankohtaista markkinoinnin ja digitaalisen markkinoinnin kirjallisuutta sekä internet lähteitä.
Toiminnallisessa osuudessa koostettiin case-yrityksen markkinointisuunnitelma SOSTAC-markkinointimallia hyödyntäen. Suunnitelmassa otettiin käyttöön niin digitaalisen, kuin perinteisenkin markkinoinnin keinoja. Pääpaino on kuitenkin digitaalisessa markkinoinnissa. Suunnitelma luo pohjan yrityksen tulevalle markkinoinnille ja sitä kannattaakin käyttää apuna tulevien vuosien markkinointia suunnitellessa.
Teoria koostui markkinoinnin käsitteiden avaamisesta sekä markkinoinnin suunnitteluprosessin vaiheista SOSTAC-markkinointimallia hyödyntäen. Markkinoinnin teoriaosuutta syvennettiin perehtymällä digitaaliseen markkinointiin, sen käsitteeseen, sekä vertailemalla eroja perinteisen ja digitaalisen markkinoinnin välillä. Sosiaalista mediaa käsiteltiin vain niiden kanavien osalta, joita case-yritys ottaa käyttöönsä. Lisäksi käsiteltiin verkkosivuja ja sähköpostimarkkinointia markkinointiviestinnän välineenä, sillä nämä kuuluvat case-yrityksen markkinointisuunnitelmaan. Lähdemateriaalina käytettiin ajankohtaista markkinoinnin ja digitaalisen markkinoinnin kirjallisuutta sekä internet lähteitä.
Toiminnallisessa osuudessa koostettiin case-yrityksen markkinointisuunnitelma SOSTAC-markkinointimallia hyödyntäen. Suunnitelmassa otettiin käyttöön niin digitaalisen, kuin perinteisenkin markkinoinnin keinoja. Pääpaino on kuitenkin digitaalisessa markkinoinnissa. Suunnitelma luo pohjan yrityksen tulevalle markkinoinnille ja sitä kannattaakin käyttää apuna tulevien vuosien markkinointia suunnitellessa.