Autopurkamoiden haasteet ja mahdollisuudet kiertotaloudessa : ELV-ajoneuvojen uudelleenkäyttö ja todelliset purkumäärät
Karavatski, Camilla (2020)
Karavatski, Camilla
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020121428031
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020121428031
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää, miten suuri osa ELV-ajoneuvoista eli romuajoneuvoista puretaan osiksi uudelleenkäyttöä varten Suomen autopurkamoilla. Lisäksi tutkimuksessa selvitettiin autopurkamoiden nykytila tuoden esille tämänhetkiset pullonkaulat ja haasteet sekä mahdollisuudet ja ratkaisut, jotta voitaisiin edistää kiertotaloutta alalla parhaiten. Työn toimeksiantajana on Suomen Autopurkamoliitto Ry.
Opinnäytetyön teemaa lähestyttiin lähtökohtaisesti tutkimalla toimeksiantajan asiakirjoja ja haastattelemalla alan edustajia. Romuajoneuvojen käsittelymenetelmät ja alaa ohjaavat regulaatiot selvitettiin pääosin kirjallisuudesta käyttäen erilaisia lähteitä alan liittyvistä artikkeleista sekä valtioneuvoston laatimista tutkimuksista.
Purettujen ajoneuvojen tarkka määrä Suomen autopurkamoilla on edelleen epäselvää, ja ELVajoneuvojen käsittely ohjautuu enimmäkseen niin sanotuille operaattoreille eli murskaamoille, jolloin osien valmistelu uudelleenkäyttöä varten ei toteudu täydellisesti. Työssä todetaan, että kaikki tiensä päähän tulleet ajoneuvot olisi hyvä toimittaa ensisijaisesti autopurkamoiden vastaanottopisteille, jotta varaosien mahdollinen uudelleenkäyttö saataisiin taattua. Kiertotalouden toteutumista autopurkamoilla voidaan tämän selvityksen perusteella edistää muun muassa muuttamalla lähtökohtaisesti ELV-ajoneuvojen käsittelyn infrastruktuuria, lisäämällä yhteistyötä alan toimijoiden keskuudessa, parantamalla ELV-ajoneuvojen seurantaa ja suunnittelemalla kaikki muutokset kestävän kehityksen sekä kiertotalousmallin mukaisesti.
Opinnäytetyön teemaa lähestyttiin lähtökohtaisesti tutkimalla toimeksiantajan asiakirjoja ja haastattelemalla alan edustajia. Romuajoneuvojen käsittelymenetelmät ja alaa ohjaavat regulaatiot selvitettiin pääosin kirjallisuudesta käyttäen erilaisia lähteitä alan liittyvistä artikkeleista sekä valtioneuvoston laatimista tutkimuksista.
Purettujen ajoneuvojen tarkka määrä Suomen autopurkamoilla on edelleen epäselvää, ja ELVajoneuvojen käsittely ohjautuu enimmäkseen niin sanotuille operaattoreille eli murskaamoille, jolloin osien valmistelu uudelleenkäyttöä varten ei toteudu täydellisesti. Työssä todetaan, että kaikki tiensä päähän tulleet ajoneuvot olisi hyvä toimittaa ensisijaisesti autopurkamoiden vastaanottopisteille, jotta varaosien mahdollinen uudelleenkäyttö saataisiin taattua. Kiertotalouden toteutumista autopurkamoilla voidaan tämän selvityksen perusteella edistää muun muassa muuttamalla lähtökohtaisesti ELV-ajoneuvojen käsittelyn infrastruktuuria, lisäämällä yhteistyötä alan toimijoiden keskuudessa, parantamalla ELV-ajoneuvojen seurantaa ja suunnittelemalla kaikki muutokset kestävän kehityksen sekä kiertotalousmallin mukaisesti.