Tunteet Peliin-menetelmä varhaiskasvatuksen tunnekasvatukseen.
Hakanen, Kaisa; Määttä, Tanja; Vainionpää, Virpi (2020)
Lataukset:
Hakanen, Kaisa
Määttä, Tanja
Vainionpää, Virpi
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020121428021
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020121428021
Tiivistelmä
Tunteet peliin -menetelmiä varhaiskasvatuksen tunnetaitokasvatukseen on opinnäytetyö, jolle oli tarve varhaiskasvatuksen kentälle. Erilaisilla menetelmillä voidaan tukea tunnetaitokasvatusta ja näin vahvistaa lasten tunnetaitoja. Varhaiskasvatus työssä uusien menetelmien käyttö on lisääntynyt ja niistä ollaan yhä enemmän kiinnostuneita. Uudet materiaalit innostavat kasvatushenkilöstöä käsittelemään aiheita monipuolisemmin. Varhaiskasvatuksessa tunnistetaan lapsilla olevan entistä enemmän haasteita tunne-elämän käsittelyssä ja niiden nimeämisessä. Tämä näkyy lasten levottomuutena sekä itsesäätelyn haasteina. Kokonaisvaltaisen kehityksen vuoksi pienille lapsille on tärkeää tunteet ja tunnetaidot. Pieni lapsi tarvitsee aikuisen tukea opetellessaan tunnetaitoja. Tunteiden nimeäminen, tunnistaminen ja säätely lisää lapsen kokonaisvaltaista hyvinvointia.
Opinnäytetyön tavoitteena oli luoda monipuolinen tunnetaitopaketti varhaiskasvatukseen, jonka tarkoituksena oli saada valmis ja toimiva paketti kasvattajien käyttöön helpottamaan heidän arkeaan tunnetaitokasvatus tilanteissa. Tarkasti suunniteltu toiminnallinen tunnetaitopaketti toteutettiin varhaiskasvatuksessa Vantaalla Hiekkaharjun toimintayksikössä eri lapsiryhmissä. Kaikki opinnäytetyössä oleva sisältö liittyy lasten tunnetaitojen tukemiseen, tunteiden tunnistamiseen ja nimeämiseen sekä itsesäätelyyn varhaiskasvatuksessa. Tunnetaitopaketti pitää sisällään kolme erilaista peliä ja pienen sadun tunteista. Opinnäytetyön tunnetaitopaketin asiakastyytyväisyyttä ja kokemuksia kerättiin palautelomakkeella. Saatu palaute kertoo tunnetaitokasvatuksen tärkeydestä ja tarpeesta varhaiskasvatuksessa. Varhaiskasvatuksen rooli lasten tunnetaitokasvatuksessa ja siellä käytettyjen erilaisten menetelmien hyöty on merkittävä lasten kasvun ja oppimisen kehitykselle.
Asiasanat: Tunteiden tunnistaminen ja tunteiden nimeäminen, tunnetaitokasvatus, itsesäätely, varhaiskasvatus
Opinnäytetyön tavoitteena oli luoda monipuolinen tunnetaitopaketti varhaiskasvatukseen, jonka tarkoituksena oli saada valmis ja toimiva paketti kasvattajien käyttöön helpottamaan heidän arkeaan tunnetaitokasvatus tilanteissa. Tarkasti suunniteltu toiminnallinen tunnetaitopaketti toteutettiin varhaiskasvatuksessa Vantaalla Hiekkaharjun toimintayksikössä eri lapsiryhmissä. Kaikki opinnäytetyössä oleva sisältö liittyy lasten tunnetaitojen tukemiseen, tunteiden tunnistamiseen ja nimeämiseen sekä itsesäätelyyn varhaiskasvatuksessa. Tunnetaitopaketti pitää sisällään kolme erilaista peliä ja pienen sadun tunteista. Opinnäytetyön tunnetaitopaketin asiakastyytyväisyyttä ja kokemuksia kerättiin palautelomakkeella. Saatu palaute kertoo tunnetaitokasvatuksen tärkeydestä ja tarpeesta varhaiskasvatuksessa. Varhaiskasvatuksen rooli lasten tunnetaitokasvatuksessa ja siellä käytettyjen erilaisten menetelmien hyöty on merkittävä lasten kasvun ja oppimisen kehitykselle.
Asiasanat: Tunteiden tunnistaminen ja tunteiden nimeäminen, tunnetaitokasvatus, itsesäätely, varhaiskasvatus