Kaukolämmön myynti ja sen kehittäminen
Hytönen, Veikko Tuomas (2020)
Hytönen, Veikko Tuomas
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020121428014
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020121428014
Tiivistelmä
Tässä päiväkirjamuotoisessa opinnäytetyössä tarkastellaan kaukolämmön myyntiprosessia ja kehitysmahdollisuuksia eräässä suomalaisessa energiayhtiössä. Tarkoituksena on tunnistaa myyntiprosessin haasteet ja kehityksen paikat, jotka ratkaisemalla saadaan myyntiresurssin fokus suunnattua tehokkaammin asiakasrajapintaan. Samalla pyritään tunnistamaan organisaatiosta oikeat tahot, jotka voivat parhaiten tukea myyntiä entistä paremman asiakaskokemuksen takaamiseksi. Työssä kuvataan myös kaukolämpöliiketoimintaa ja sen kehitystä sekä nykyistä markkinatilannetta.
Asiaa on tarkasteltu eri johtamis- ja myyntistrategioiden, organisaation kehitysmallien, kilpailijoiden ja energia-alan näkökulmasta. Myyntiprosessista on tunnistettu toimia, jotka olisi mahdollista organisoida toisin, ja täten vapauttaa myynnin resurssia asiakastyöhön. Myös tietojenhallinnassa havaittiin haasteita, joiden ratkaiseminen selkeyttäisi ja nopeuttaisi yrityksen prosesseja. Isossa energiayhtiössä muutoksen aikaansaaminen on kuitenkin hidasta ja opinnäytetyöjakson aikana ei vielä isoja muutoksia ole saatu aikaiseksi. Prosessien kehittämisestä on kuitenkin käyty paljon rakentavaa keskustelua, ja suunta yrityksessä on selvästi oikea. Opinnäytetyössä käsiteltyjä asioita tullaan jatkossa käyttämään jatkokeskusteluiden pohjana, kun yrityksen prosesseja kehitetään.
Asiaa on tarkasteltu eri johtamis- ja myyntistrategioiden, organisaation kehitysmallien, kilpailijoiden ja energia-alan näkökulmasta. Myyntiprosessista on tunnistettu toimia, jotka olisi mahdollista organisoida toisin, ja täten vapauttaa myynnin resurssia asiakastyöhön. Myös tietojenhallinnassa havaittiin haasteita, joiden ratkaiseminen selkeyttäisi ja nopeuttaisi yrityksen prosesseja. Isossa energiayhtiössä muutoksen aikaansaaminen on kuitenkin hidasta ja opinnäytetyöjakson aikana ei vielä isoja muutoksia ole saatu aikaiseksi. Prosessien kehittämisestä on kuitenkin käyty paljon rakentavaa keskustelua, ja suunta yrityksessä on selvästi oikea. Opinnäytetyössä käsiteltyjä asioita tullaan jatkossa käyttämään jatkokeskusteluiden pohjana, kun yrityksen prosesseja kehitetään.