Digitaalisen taide- ja kulttuuripalvelun saavutettavat markkinointikampanjat : Case: Kotikonsertti.fi -verkkosivupalvelu
Huhtala, Sara (2020)
Huhtala, Sara
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020121428003
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020121428003
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö on toteutettu kuopiolaisen Anya Productionsin uuden liiketoimintamuodon, Kotikonsertti.fi -verkkosivupalvelun, markkinoinnin käynnistämiseksi. Kotikonsertti.fi -palvelu on syttynyt tilaajaorganisaation tekemästä huomiosta, etteivät alan taide- ja kulttuuripalvelut saavuta kaikkia ihmisiä tasapuolisesti. Kotikonsertti.fi -palvelun avulla tilaaja haluaa saavuttaa niitä ihmisiä, jotka viettävät paljon aikaa yksin esimerkiksi kotona tai palvelulaitoksissa. Erityisesti koronaepidemia on vahvistanut palvelun tarvetta alalla. Niinpä markkinoinnin tulee olla sen mukaista.
Opinnäytetyössä tavoitteenani oli valittujen tutkimusmenetelmien avulla kehittää Kotikonsertti.fi -palvelulle saavutettavia markkinointikampanjoita. Työn tarkoituksena oli myös selvittää palvelun kiinnostusta ja kohderyhmiä. Selvitin myös, millaisia saavutettavuuteen vaikuttavia ongelmia ihmiset kohtaavat taide- ja kulttuuripalveluissa.
Työn päämäärään pääsemiseksi toteutin tapaustutkimuksen, jossa menetelminä käytin
kyselytutkimusta, haastattelua ja havainnointia. Kyselytutkimuksen tein Webropol-palvelun kautta. Kysely oli auki kaksi viikkoa lokakuussa 2020. Kyselyn avulla kartoitin kohderyhmien kiinnostusta palvelua kohtaan sekä sitä, mitkä asiat vaikuttavat siihen, etteivät taide- ja kulttuuripalvelut välttämättä saavuta heitä.
Kyselytutkimuksen lisäksi järjestimme pilottiesityksen yhteistyössä Pohjois-Savon kylät ry:n kanssa. Esitystilaisuus järjestettiin Leppävirralla Kotalahden kyläyhdistyksen tiloissa pääosin ikäihmisistä koostuvalle yleisölle. Pilottiesitystilaisuudessa havainnoin esiintymistilannetta. Esityksen jälkeen löysin yleisöstä haastateltavani.
Kyselyn tulokset eivät olleet tilastollisesti päteviä mutta niistä sai hieman vihiä, milloin ja millaisia taide- ja kulttuuripalveluita ihmiset olisivat kiinnostuneita kuluttamaan. Tutkimuksesta kävi ilmi myös joitakin vastaavanlaisesta palvelusta saatuja kokemuksia. Pilottiesitystilaisuudesta merkittävimmät havainnot koskivat esitykseen osallistumisen mahdollisuuksia ja erityisesti muistelun mielekkyyttä. Tekemässäni haastattelussa puolestaan selvisi, että taide- ja kulttuuriesityksiä saatetaan lähteä ensimmäisenä etsimään lähipiiristä.
Työn tuotoksina syntyi kolme eri markkinointikampanjaa. Yksi kampanja kohdennettiin
yksityishenkilöille, toinen yhteisöille ja kolmas palvelutaloille. Kampanjoiden kehitytyössä hyödynsin tutkimusmenetelmien kautta esiin tulleita asioita. Otin niissä myös huomioon saavutettavuuden ja liiketoiminnan kannattavuuden näkökulmat.
Opinnäytetyössä tavoitteenani oli valittujen tutkimusmenetelmien avulla kehittää Kotikonsertti.fi -palvelulle saavutettavia markkinointikampanjoita. Työn tarkoituksena oli myös selvittää palvelun kiinnostusta ja kohderyhmiä. Selvitin myös, millaisia saavutettavuuteen vaikuttavia ongelmia ihmiset kohtaavat taide- ja kulttuuripalveluissa.
Työn päämäärään pääsemiseksi toteutin tapaustutkimuksen, jossa menetelminä käytin
kyselytutkimusta, haastattelua ja havainnointia. Kyselytutkimuksen tein Webropol-palvelun kautta. Kysely oli auki kaksi viikkoa lokakuussa 2020. Kyselyn avulla kartoitin kohderyhmien kiinnostusta palvelua kohtaan sekä sitä, mitkä asiat vaikuttavat siihen, etteivät taide- ja kulttuuripalvelut välttämättä saavuta heitä.
Kyselytutkimuksen lisäksi järjestimme pilottiesityksen yhteistyössä Pohjois-Savon kylät ry:n kanssa. Esitystilaisuus järjestettiin Leppävirralla Kotalahden kyläyhdistyksen tiloissa pääosin ikäihmisistä koostuvalle yleisölle. Pilottiesitystilaisuudessa havainnoin esiintymistilannetta. Esityksen jälkeen löysin yleisöstä haastateltavani.
Kyselyn tulokset eivät olleet tilastollisesti päteviä mutta niistä sai hieman vihiä, milloin ja millaisia taide- ja kulttuuripalveluita ihmiset olisivat kiinnostuneita kuluttamaan. Tutkimuksesta kävi ilmi myös joitakin vastaavanlaisesta palvelusta saatuja kokemuksia. Pilottiesitystilaisuudesta merkittävimmät havainnot koskivat esitykseen osallistumisen mahdollisuuksia ja erityisesti muistelun mielekkyyttä. Tekemässäni haastattelussa puolestaan selvisi, että taide- ja kulttuuriesityksiä saatetaan lähteä ensimmäisenä etsimään lähipiiristä.
Työn tuotoksina syntyi kolme eri markkinointikampanjaa. Yksi kampanja kohdennettiin
yksityishenkilöille, toinen yhteisöille ja kolmas palvelutaloille. Kampanjoiden kehitytyössä hyödynsin tutkimusmenetelmien kautta esiin tulleita asioita. Otin niissä myös huomioon saavutettavuuden ja liiketoiminnan kannattavuuden näkökulmat.