Lapset mukaan: Yhteinen projekti lasten kanssa osallisuutta ja vuorovaikutustaitoja kehittäen
Toiviainen, Jessica (2020)
Toiviainen, Jessica
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020121427996
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020121427996
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö on laadullinen tutkimus, jossa tutkin 4-5-vuotiaiden lasten vuorovaikutuksen ja osallisuuden kehittymistä lasten kanssa yhdessä tehtävän luovan projektin aikana. Opinnäytetyö on tehty yhteistyössä Touhula varhaiskasvatuksen kanssa. Keskeisiä asioita opin- näytetyössä olivat lasten osallisuus, vuorovaikutus sekä sosioemotionaalinen kehitys. Havainnointi toteutettiin tavoitelomakkeen ja havainnointipäiväkirjan avulla. Opinnäytetyön tavoit- teena oli selvittää sitä, miten yhteisen projektin tekeminen kehittää lasten vuorovaikutustaitoja ja osallisuutta. Tavoitteena oli myös selvittää kuinka työskennellä yhdessä lasten kanssa sekä ymmärtää sitä, kuinka varhaiskasvattaja voi tukea lasten osallisuutta.
Havainnointien tuloksena saatiin selville, ettei lasten vuorovaikutustaitoja ja osallisuutta voida kehittää yhden lyhyen projektin aikana. Vuorovaikutuksen ja osallisuuden kehittymiseksi vaaditaan pitkäjänteistä toimintaa osana päiväkodin arkea. Lapsilähtöinen ja leikinomainen toiminta tukee parhaiten lasten vuorovaikutustaitojen ja osallisuuden kehittymistä. Varhaiskasvattajan tulee lasten osallisuuden tukemiseksi antaa tilaa lasten ajatuksille, näkemyksille ja kokemuksille, sekä pystyttävä havaitsemaan milloin puuttuminen on lapsen kehityksen kannalta parempi vaihtoehto.
Havainnointien tuloksena saatiin selville, ettei lasten vuorovaikutustaitoja ja osallisuutta voida kehittää yhden lyhyen projektin aikana. Vuorovaikutuksen ja osallisuuden kehittymiseksi vaaditaan pitkäjänteistä toimintaa osana päiväkodin arkea. Lapsilähtöinen ja leikinomainen toiminta tukee parhaiten lasten vuorovaikutustaitojen ja osallisuuden kehittymistä. Varhaiskasvattajan tulee lasten osallisuuden tukemiseksi antaa tilaa lasten ajatuksille, näkemyksille ja kokemuksille, sekä pystyttävä havaitsemaan milloin puuttuminen on lapsen kehityksen kannalta parempi vaihtoehto.