Harjoittavan opetuksen turvallisuuden nykytila Pelastusopistolla - Päällystökoulutuksen näkökulma
Smura, Mika (2020)
Smura, Mika
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020121427983
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020121427983
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena oli tuottaa työn toimeksiantajalle, Pelastusopistolle uudenlaista informaatiota oppilaitoksen turvallisuuden nykytilasta pelastusalan päällystöopiskelijoille järjestettävän harjoittavan opetuksen osalta. Tutkimustulosten avulla voidaan muodostaa kokonaisvaltainen kuva nykytilasta sekä esittää kohdeorganisaatiolle perusteltuja kehittämisehdotuksia työ- ja harjoitusturvallisuuden kehittämiseen.
Opinnäytetyön teoreettinen viitekehys ja tutkimuksen vertailuaineisto muodostuvat työturvallisuuslainsäädännöstä ja sitä täydentävistä asetuksista, ohjeista sekä muista työ- ja opiskeluturvallisuutta käsittelevistä kirjallisuuslähteistä. Opinnäytetyön teoriaosuudessa käsitellään muun muassa työturvallisuuteen liittyviä vastuita ja velvollisuuksia, joita on määritelty työnantajalle, esimiehille ja työntekijöille. Edellä mainittu säädösperusta muodostaa harjoittavan opetuksen järjestämiseen liittyvän vaatimustenmukaisuuden. Vaatimustenmukaisuuden toteutumista kohdeorganisaatiossa selvitettiin tutkimuksen avulla.
Opinnäytetyössä käytettyjä menetelmiä olivat dokumenttianalyysi ja kyselytutkimus. Toimeksiantajan nykyisiä harjoitusturvallisuuteen kytkeytyviä ohjeita ja käytänteitä tutkittiin dokumenttianalyysin avulla. Tutkimuksen keskeisimpiä löydöksiä olivat havaitut eroavaisuudet harjoittavan opetuksen turvallisuuden nykytilanteen ja vaatimustenmukaisuuden välillä. Dokumenttianalyysia täydennettiin päällystöopiskelijoille osoitetulla strukturoidulla kyselyllä.
Opinnäytetyön tuloksina löydettiin useita harjoittavan opetuksen turvallisuuteen liittyviä seikkoja, joilla voi olla merkittäviä vaikutuksia päällystöopiskelijoiden ja harjoituksissa mukana olevien opettajien turvallisuuteen. Opinnäytetyön tuloksena syntyneen tietopaketin avulla voidaan osoittaa harjoitusturvallisuuteen kytkeytyvien seikkojen merkityksiä turvallisuudelle. Tuloksena syntynyttä tietopakettia ja osaamista voidaan hyödyntää myös muussa ryhmätyöskentelyssä, johtamistyössä sekä erityyppisten koulutustapahtumien suunnittelussa myös kohdeorganisaation ulkopuolella.
Opinnäytetyön teoreettinen viitekehys ja tutkimuksen vertailuaineisto muodostuvat työturvallisuuslainsäädännöstä ja sitä täydentävistä asetuksista, ohjeista sekä muista työ- ja opiskeluturvallisuutta käsittelevistä kirjallisuuslähteistä. Opinnäytetyön teoriaosuudessa käsitellään muun muassa työturvallisuuteen liittyviä vastuita ja velvollisuuksia, joita on määritelty työnantajalle, esimiehille ja työntekijöille. Edellä mainittu säädösperusta muodostaa harjoittavan opetuksen järjestämiseen liittyvän vaatimustenmukaisuuden. Vaatimustenmukaisuuden toteutumista kohdeorganisaatiossa selvitettiin tutkimuksen avulla.
Opinnäytetyössä käytettyjä menetelmiä olivat dokumenttianalyysi ja kyselytutkimus. Toimeksiantajan nykyisiä harjoitusturvallisuuteen kytkeytyviä ohjeita ja käytänteitä tutkittiin dokumenttianalyysin avulla. Tutkimuksen keskeisimpiä löydöksiä olivat havaitut eroavaisuudet harjoittavan opetuksen turvallisuuden nykytilanteen ja vaatimustenmukaisuuden välillä. Dokumenttianalyysia täydennettiin päällystöopiskelijoille osoitetulla strukturoidulla kyselyllä.
Opinnäytetyön tuloksina löydettiin useita harjoittavan opetuksen turvallisuuteen liittyviä seikkoja, joilla voi olla merkittäviä vaikutuksia päällystöopiskelijoiden ja harjoituksissa mukana olevien opettajien turvallisuuteen. Opinnäytetyön tuloksena syntyneen tietopaketin avulla voidaan osoittaa harjoitusturvallisuuteen kytkeytyvien seikkojen merkityksiä turvallisuudelle. Tuloksena syntynyttä tietopakettia ja osaamista voidaan hyödyntää myös muussa ryhmätyöskentelyssä, johtamistyössä sekä erityyppisten koulutustapahtumien suunnittelussa myös kohdeorganisaation ulkopuolella.