Terapiakortit ikääntyneiden ryhmätoimintaan palvelumuotoilun keinoin
Kaustinen, Erika; Kari, Linda-Lotta (2020)
Kaustinen, Erika
Kari, Linda-Lotta
2020
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020121427981
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020121427981
Tiivistelmä
Alkuvuodesta 2020 Jyväskylän kaupungin Lyhytaikaishoidon yksikkö Akseli ja Elinan toimintaterapeutti toi esille tarpeen terapiamateriaalista ikääntyneiden toimintaterapiaryhmiin. Tarpeeseen lähdettiin vastaamaan selvittämällä keinoja, joilla mahdollistetaan sosiaalisten vuorovaikutustaitojen kehittäminen ja ylläpitäminen ryhmätilanteessa. Opinnäytetyön tavoitteena oli kehittää terapiakortit ja niiden käyttöohjeet toimeksiantajana toimivan Jyväskylän kaupungin Lyhytaikaishoidon yksikön Akseli ja Elinan toimintaterapeutin käyttöön.
Opinnäytetyöprosessi rakentui palvelumuotoilusta tutun Tuplatimanttimallin mukaisesti. Akseli ja Elinan henkilökunnalle toteutettiin sähköinen kysely, jonka perusteella saatiin tietää ne sosiaaliset vuorovaikutustaidot, jotka heidän mielestään ovat tärkeimpiä Akseli ja Elinan asiakkaille. Kyselystä saadut vastaukset määrittelivät ne teemat, joista lähdettiin etsimään tutkittua tietoa. Tutkimustiedon ja kyselystä saadun aineiston pohjalta kehitettiin terapiakortit, joilla mahdollistetaan kyselyssä neljän tärkeimmäksi nousseen sosiaalisen vuorovaikutustaidon kehittäminen ja ylläpitäminen ryhmässä. Tuotoksena oli 48 terapiakorttia ja niiden käyttöohjeet. Terapiakortit sisältävät keskenään erilaisia kysymyksiä ja arvaustehtäviä. Käyttöohjeissa kerrotaan korttien käyttötavoista sekä ohjaamisessa huomiotavista asioista. Terapiakorttien toimivuudesta ikääntyneiden ryhmätoiminnassa pyydettiin kirjallinen palaute Akseli ja Elinan toimintaterapeutilta.
Tutkimuksen johtopäätökset ovat, että sosiaalisia vuorovaikutustaitoja voidaan harjoittaa ryhmätilanteissa erilaisin keinoin ja palvelumuotoilun Tuplatimanttimallia voidaan hyödyntää sosiaali- ja terveysalalla.
Opinnäytetyöprosessi rakentui palvelumuotoilusta tutun Tuplatimanttimallin mukaisesti. Akseli ja Elinan henkilökunnalle toteutettiin sähköinen kysely, jonka perusteella saatiin tietää ne sosiaaliset vuorovaikutustaidot, jotka heidän mielestään ovat tärkeimpiä Akseli ja Elinan asiakkaille. Kyselystä saadut vastaukset määrittelivät ne teemat, joista lähdettiin etsimään tutkittua tietoa. Tutkimustiedon ja kyselystä saadun aineiston pohjalta kehitettiin terapiakortit, joilla mahdollistetaan kyselyssä neljän tärkeimmäksi nousseen sosiaalisen vuorovaikutustaidon kehittäminen ja ylläpitäminen ryhmässä. Tuotoksena oli 48 terapiakorttia ja niiden käyttöohjeet. Terapiakortit sisältävät keskenään erilaisia kysymyksiä ja arvaustehtäviä. Käyttöohjeissa kerrotaan korttien käyttötavoista sekä ohjaamisessa huomiotavista asioista. Terapiakorttien toimivuudesta ikääntyneiden ryhmätoiminnassa pyydettiin kirjallinen palaute Akseli ja Elinan toimintaterapeutilta.
Tutkimuksen johtopäätökset ovat, että sosiaalisia vuorovaikutustaitoja voidaan harjoittaa ryhmätilanteissa erilaisin keinoin ja palvelumuotoilun Tuplatimanttimallia voidaan hyödyntää sosiaali- ja terveysalalla.