Pienen palveluyrityksen markkinointisuunnitelma
Nurmivirta, Tanja (2020)
Nurmivirta, Tanja
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020121427970
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020121427970
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena on laatia markkinointisuunnitelma Kirsi Rutille, joka työskentelee parturi-kampaajana toiminimellä. Hänellä ei ole aiemmin ollut markkinointisuunnitelmaa. Työn tavoitteena on selvittää pienen palveluyrityksen tilannetta ja laatia selkeä markkinointisuunnitelma ehdotuksineen, joilla yritys saa markkinoinnin alkuun. Tavoitteena on lisätä yrityksen tunnettavuutta sekä lisätä asiakaskuntaa.
Työ on luonteeltaan toiminnallinen, se sisältää teoriaosuuden ja empiriaosuuden. Teoriaosuudessa markkinoinnin osa-alueita on käyty läpi palveluyrityksen näkökulmasta ja empiriaosuudessa näitä asioita on tarkasteltu toimeksiantajayrityksen näkökulmasta. Suunnittelu koostui lähtökohta- ja asiakasanalyysistä, asiakassuhteesta ja segmentoinnista, kilpailukeinoista sekä budjetista ja seurannasta. Yrittäjää haastateltiin analyysejä varten, sekä hänen asiakkaitaan haastateltiin asiakasanalyysiä varten. Asiakasanalyysi tehtiin tukemaan yritysanalyysiä.
Markkinointisuunnitelmasta tehtiin selkeä ja realistinen, ja siihen valittiin toimivat markkinointikanavat. Markkinointikanaviksi valittiin mainonta paikallislehdessä sekä sosiaalisessa mediassa Facebookissa. The purpose of this thesis is to create a marketing plan for Kirsi Ruti, who works as a hairdresser as a sole trader. She has never had a marketing plan. The purpose is to figure out the situation of small service company and make a practical marketing plan for a company. The marketing plan includes clear suggestion how the company can get their marketing started. The goal is to increase visibility of the company and get new costumers.
This is a functional thesis. There is two parts: a theoretical part and an empirical part. The theoretical part includes marketing plan`s different parts of small service company point of view and in empirical part those things are went through by this company point of view. Kirsi Ruti was interviewed for the starting point analysis and her customers were interviewed for the customer analysis. The customer analysis was made to support the company analysis.
The result of this thesis is the marketing plan for Kirsi Ruti. This marketing plan includes realistic and effective suggestion for her marketing and functional marketing channels was chosen. Marketing channels are social media and local magazine.
Työ on luonteeltaan toiminnallinen, se sisältää teoriaosuuden ja empiriaosuuden. Teoriaosuudessa markkinoinnin osa-alueita on käyty läpi palveluyrityksen näkökulmasta ja empiriaosuudessa näitä asioita on tarkasteltu toimeksiantajayrityksen näkökulmasta. Suunnittelu koostui lähtökohta- ja asiakasanalyysistä, asiakassuhteesta ja segmentoinnista, kilpailukeinoista sekä budjetista ja seurannasta. Yrittäjää haastateltiin analyysejä varten, sekä hänen asiakkaitaan haastateltiin asiakasanalyysiä varten. Asiakasanalyysi tehtiin tukemaan yritysanalyysiä.
Markkinointisuunnitelmasta tehtiin selkeä ja realistinen, ja siihen valittiin toimivat markkinointikanavat. Markkinointikanaviksi valittiin mainonta paikallislehdessä sekä sosiaalisessa mediassa Facebookissa.
This is a functional thesis. There is two parts: a theoretical part and an empirical part. The theoretical part includes marketing plan`s different parts of small service company point of view and in empirical part those things are went through by this company point of view. Kirsi Ruti was interviewed for the starting point analysis and her customers were interviewed for the customer analysis. The customer analysis was made to support the company analysis.
The result of this thesis is the marketing plan for Kirsi Ruti. This marketing plan includes realistic and effective suggestion for her marketing and functional marketing channels was chosen. Marketing channels are social media and local magazine.