Konttilaivan operoinnin ja terminaalioperoinnin tehostaminen
Ritakorpi, Matias (2020)
Ritakorpi, Matias
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020121427964
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020121427964
Tiivistelmä
Opinnäytetyössä tutkittiin Euroports Containers Oy:n konttiterminaalitoimintoja sekä konttilaivan operointia. Satamaoperointi on nopeasti kehittyvä ala ja laivojen lyhyt kääntöaika on tärkeä varustamolle sekä satamaoperaattorille. Työn tarkoituksena oli tutkia koko prosessia ja pyrkiä löytämään siitä arvoa tuottamattomia hukkia. Tunnistettuaan hukka, sen syyt pyrittiin ymmärtämään ja lopuksi poistamaan. Tavoitteena oli luoda uusia tehokkaampia toimintatapoja toimeksiantajalleni. Toisena tarkoituksena oli tutkia nykyistä layoutia ja löytää siitä arvoa tuottamattomia kohtia sekä luoda uusi toimivampi layout.
Tutkimusmenetelmäni oli kvalitatiivinen ja suurin osa aineistosta kerättiin haastatteluilla, omilla havainnoilla sekä alan julkaisuja lukemalla.
Tutkimuksessa ilmeni, että resurssien optimointi on haastavaa. Ennakkotiedon saaminen ja tiedonkulku on heikkoa. Konttiterminaalin toimintatavat eivät palvele tämän päivän tarpeita ja joustavuutta tulisi kehittää. Nykyisestä layoutista ilmeni hukkia pitkien etäisyyksien takia. Varastopaikat eivät ole operoinnin kannalta parhaissa paikoissa.
Toimintatapojen ja asenteiden uudistamisella tehokkuutta voisi lisätä. Hyödyntämällä digitalisaatiota tiedonkulku kehittyisi. Layoutin muutoksilla operointi tehostuisi ja arvoa tuottamaton toiminta vähenisi. Myös ilman kalliita investointeja toimintaa pystyy tehostamaan. Standardisoimalla toimintatavat yhtenäisiksi prosessi tehostuu. The thesis examined working on a container terminal and operating of a containership. The study was carried out in cooperation with Euroports Containers Ltd. Port operations are fast developing industry and short turnaround time of a containership is important for the shipping company and the port operator. The purpose of my thesis was a inspect whole process and try to find out non-value wastes. When the waste was recognized causes of the waste was trying to understand and eventually eliminate it. Another purpose was a inspect of a current layout on a container terminal and found points of non-value in it.
Research methods was a qualitative and most of the materials has collected with interviews, exploiting my own knowledge and by reading on port operating publications.
The research found that optimizing resources is challenging. Getting prior information and the flow of information is poor. The operating methods of the container terminal do not serve today’s needs and flexibility should be improved. The current layout appeared waste because of long distances. Storage sites are not in the best locations for operation.
Reforming policies and attitudes could improve efficiency. Exploiting digitalization would improve the flow of information. With the changes in the layout operations would be made more efficient and valueless operations would be reduced. Even without expensive investments operations can be made more efficient. By standardizing operating methods, the process is made more efficient.
Tutkimusmenetelmäni oli kvalitatiivinen ja suurin osa aineistosta kerättiin haastatteluilla, omilla havainnoilla sekä alan julkaisuja lukemalla.
Tutkimuksessa ilmeni, että resurssien optimointi on haastavaa. Ennakkotiedon saaminen ja tiedonkulku on heikkoa. Konttiterminaalin toimintatavat eivät palvele tämän päivän tarpeita ja joustavuutta tulisi kehittää. Nykyisestä layoutista ilmeni hukkia pitkien etäisyyksien takia. Varastopaikat eivät ole operoinnin kannalta parhaissa paikoissa.
Toimintatapojen ja asenteiden uudistamisella tehokkuutta voisi lisätä. Hyödyntämällä digitalisaatiota tiedonkulku kehittyisi. Layoutin muutoksilla operointi tehostuisi ja arvoa tuottamaton toiminta vähenisi. Myös ilman kalliita investointeja toimintaa pystyy tehostamaan. Standardisoimalla toimintatavat yhtenäisiksi prosessi tehostuu.
Research methods was a qualitative and most of the materials has collected with interviews, exploiting my own knowledge and by reading on port operating publications.
The research found that optimizing resources is challenging. Getting prior information and the flow of information is poor. The operating methods of the container terminal do not serve today’s needs and flexibility should be improved. The current layout appeared waste because of long distances. Storage sites are not in the best locations for operation.
Reforming policies and attitudes could improve efficiency. Exploiting digitalization would improve the flow of information. With the changes in the layout operations would be made more efficient and valueless operations would be reduced. Even without expensive investments operations can be made more efficient. By standardizing operating methods, the process is made more efficient.