Tarinoita Musiikkimetsästä : Musiikillisia taitoja tarinallistamisen keinoin 4-5-vuotiaille
Pulkkinen, Satu (2020)
Pulkkinen, Satu
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020121427958
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020121427958
Tiivistelmä
Opinnäytetyössä tutkittiin, kuinka tarinallistaminen auttoi lapsia musiikillisten taitojen oppimisessa ja kuinka tarinat innostivat lapsia osallisuuteen. Toteutus tapahtui Kiuruvedellä PILKE Musiikkipäiväkoti Tempossa syksyllä 2020. Toteutuksessa ohjattiin 4–5-vuotiaista lapsista koostuvaa ryhmää kerran viikossa neljän viikon ajan. Musiikkitarinatuokiot olivat noin 50 minuutin mittaisia, ja kullakin kerralla mukana oli noin 12 lasta. Opinnäytetyön tekijän kirjoittamat neljä tarinaa sijoittuivat kuvitteelliseen Musiikkimetsään, joka luotiin lavasteiden avulla päiväkodin tiloihin. Tarinoihin oli integroitu musiikin perusteiden alkeiden oppimista. Tuokioissa vuorottelivat tarinankerronta, musiikki, laulaminen, soittaminen ja liikkuminen. Opetus oli muotoiltu niin, että lapset pääsivät kulkemaan tarinoiden tapahtumien mukana sadun maailmassa. Päiväkodin varhaiskasvattajia oli mukana tuokioissa, ja heille laadittiin palautelomake, jolla pystyi antamaan palautetta mahdollisimman laaja-alaisesti. Tarkastelun tuloksena havaittiin, että tarinallistamisesta oli hyötyä musiikillisten asioiden oppimisessa ja muistamisessa. Tarinat innostivat lapsia osallistumaan ja toimimaan yhdessä ryhmänä. Työn kirjallisessa osuudessa kerrotaan työn aiheen valinnasta, opinnäytetyön tekijän asettamista pedagogisista ja henkilökohtaisista tavoitteista ja niiden toteutumisesta sekä tekijän omia havaintoja suunnittelusta, toteutuksesta ja tuntien toimivuudesta. Teoriapohjana kerrotaan varhaisiän musiikkikasvatuksesta, lasten kehitysvaiheista ikäkausittain ja tarinoiden merkityksestä musiikkikasvatuksessa.