Digipelaaminen työvälineenä Pohjois-Savon nuorisotyössä
Pulkkinen, Riku; Halonen, Toni (2020)
Pulkkinen, Riku
Halonen, Toni
2020
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020121327899
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020121327899
Tiivistelmä
Yhteiskunnan digitalisoituminen ja kehittyminen muuttaa nuorisotyötä, sen työvälineitä ja tapoja kohdata nuoria. Tämä tarkoittaa erilaisten digitaalisten työvälineiden, kuten digipelaamisen käyttämistä ja huomioimista nuorisotyössä. Opinnäytetyön tehtävänä oli tutkia, miten digipelaamista hyödynnetään Pohjois-Savon nuorisotyössä. Tarkoituksena oli selvittää, millaisia kokemuksia nuorisotyöntekijöillä oli digipelaamisen hyödyntämisestä nuorisotyön työvälineenä ja sen mahdollisista esteistä. Työntilaajana oli Savonia ammattikorkeakoulun Weltech-hanke. Opinnäytetyö toteutettiin kvantitatiivisena eli määrällisenä tutkimuksena. Aineistonkeruumenetelmänä käytettiin sähköistä kyselylomaketta, joka lähetettiin sähköpostitse Pohjois-Savon kunnissa työskenteleville nuorisotyöntekijöille syksyllä 2020. Tutkimuksen vastauksissa näkyi nuorisotyöntekijöiden myönteinen suhtautuminen digipelaamisen hyödyntämiseen työvälineenä, vaikka työntekijöiden osaamisessa oli eroja kunnittain. Vastauksissa korostui digipelaamisen hyödyntäminen ryhmätoiminnassa. Pelitoimintaa järjestettiin muun muassa pelitapahtumien ja virtuaalialustojen avulla sekä nuorisotiloilla. Pelaamiseen liittyvään lisäkoulutukseen olisi tarvetta ja siihen suhtauduttiin myönteisesti. Tulevaisuudessa voisi selvittää tarkemmin, millaisia resursseja nuorisotyössä tarvittaisiin pelitoiminnan jär-jestämiseen liittyen. Jatkotutkimuksena voisi myös selvittää Pohjois-Savon alueen nuorten omia kokemuksia pelaamisen osallisuudesta ja hyvinvointivaikutuksista. The digitalization and development of society is changing youth work, its tools, and ways of meeting young people. This means using and utilizing various digital tools in youth work, such as digital gaming. The aim of this work was to study how digital gaming is utilized in youth work in Northern Savo. The client organisation of this study was the Weltech project of Savonia University of Applied Sciences. This study was a quantitative research, in which research data were collected from the youth workers of Northern Savo by using an electronic questionnaire. The electronic questionnaire was sent by e-mail to youth workers working in the municipalities of Northern Savo in autumn 2020. The responses were analyzed by using quantitative analysis. The study showed that youth workers had a positive attitude for using digital gaming as a tool in youth work. However, there were some differences in skills of the youth workers between municipalities. The study also highlighted the use of digital gaming in group activities. The responses showed that gaming activities were organized in game events and on virtual platforms, as well as at youth centers.