Kilpailijoista erottautumisen keinoja etsimässä : Suomen Henkilöstötalo
Laaksonen, Nina (2020)
Laaksonen, Nina
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020121327886
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020121327886
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön aiheena on tutkia keinoja kilpailijoista erottautumiseen. Työn toimeksiantajana oli Suomen Henkilöstötalo, jolla on toimipiste kolmella paikkakunnalla. Tämän työn kilpailija-analyysiosio tehtiin keskittyen Turun alueen kilpailijoihin. Työ tehtiin toimeksiantajan tarpeen pohjalta toimeksiantajan halutessa selvittää, millä voisi erottautua kilpailijoista sekä miten Suomen Henkilöstötalon tuotteistus toimii. Työn tavoitteena oli löytää erottautumistapoja sekä selvittää asiakasyritysten tyytyväisyyttä tuotteistukseen.
Opinnäytetyön teoriaosuudessa käsiteltiin yrityksen ostoprosessia, kilpailua, kilpailijaseurantaa sekä Porterin ja Aakerin kilpailuanalyysimalleja.
Kyselyn kysymykset laadittiin yrityksen ostoprosessiin liittyvän teorian pohjalta ja kilpailija-analyysi tehtiin Porterin ja Aakerin analyysimallien pohjalta. Kysely tehtiin Feedbackly-ohjelmalla ja lähetettiin 230 tilaavalle asiakasyritykselle sähköpostitse. Vastauksia saatiin 45 kappaletta eli vastausprosentiksi muodostui 20. Kyselyn kysymyksissä selvitettiin, mitä Suomen Henkilöstötalon palveluita asiakasyritykset ovat käyttäneet ja ovatko asiakkaat olleet tyytyväisiä käyttämiinsä palveluihin. Lisäksi selvitettiin, käyttävätkö asiakasyritykset Suomen Henkilöstötalon lisäksi jonkin muun henkilöstöpalveluyrityksen palveluita, ja syitä muiden palveluntarjoajien käyttöön. Analyysi tehtiin tutkimalla kilpailijoiden internetsivuja sekä muita verkkolähteitä. Analyysissä tutkittavat kilpailijat valitsi toimeksiantaja.
Kyselyn tuloksista selvisi, että Suomen Henkilöstötalon käytetyimmät palvelut kyselyn vastaajien keskuudessa olivat henkilöstövuokraus sekä rekrytointi. Selvä enemmistö asiakasyrityksistä oli tyytyväinen toimeksiantajan palveluihin. Yli puolet asiakasyrityksistä käytti jonkin toisen palveluntarjoajan palveluita Suomen Henkilöstötalon lisäksi. Syiksi mainittiin aiemmat yhteistyökuviot, tarjonnan lisääminen, henkilöiden tunteminen toisista yrityksistä sekä toisen yrityksen tiettyyn toimialaan keskittyminen.
Analyysissä verrattiin viiden kilpailijayrityksen päämääriä, strategioita, olettamuksia sekä valmiuksia keskenään Porterin analyysimallin pohjalta Aakerin mallia apuna käyttäen. Analyysistä nousi esille mahdollisiksi erottautumiskeinoiksi toimeksiantajalle palvelutarjonnan tarkempi esitteleminen, digitaalisen sovelluksen tai asiakasratkaisun tarjoaminen asiakkaille, arvolupauksen laatiminen sekä vuokratyöntekijöiden etuihin panostaminen. Analyysiin valittujen kilpailijoiden tiedot (liite 2) on jätetty pois julkaistavasta työstä salassapitosyistä.
Opinnäytetyön teoriaosuudessa käsiteltiin yrityksen ostoprosessia, kilpailua, kilpailijaseurantaa sekä Porterin ja Aakerin kilpailuanalyysimalleja.
Kyselyn kysymykset laadittiin yrityksen ostoprosessiin liittyvän teorian pohjalta ja kilpailija-analyysi tehtiin Porterin ja Aakerin analyysimallien pohjalta. Kysely tehtiin Feedbackly-ohjelmalla ja lähetettiin 230 tilaavalle asiakasyritykselle sähköpostitse. Vastauksia saatiin 45 kappaletta eli vastausprosentiksi muodostui 20. Kyselyn kysymyksissä selvitettiin, mitä Suomen Henkilöstötalon palveluita asiakasyritykset ovat käyttäneet ja ovatko asiakkaat olleet tyytyväisiä käyttämiinsä palveluihin. Lisäksi selvitettiin, käyttävätkö asiakasyritykset Suomen Henkilöstötalon lisäksi jonkin muun henkilöstöpalveluyrityksen palveluita, ja syitä muiden palveluntarjoajien käyttöön. Analyysi tehtiin tutkimalla kilpailijoiden internetsivuja sekä muita verkkolähteitä. Analyysissä tutkittavat kilpailijat valitsi toimeksiantaja.
Kyselyn tuloksista selvisi, että Suomen Henkilöstötalon käytetyimmät palvelut kyselyn vastaajien keskuudessa olivat henkilöstövuokraus sekä rekrytointi. Selvä enemmistö asiakasyrityksistä oli tyytyväinen toimeksiantajan palveluihin. Yli puolet asiakasyrityksistä käytti jonkin toisen palveluntarjoajan palveluita Suomen Henkilöstötalon lisäksi. Syiksi mainittiin aiemmat yhteistyökuviot, tarjonnan lisääminen, henkilöiden tunteminen toisista yrityksistä sekä toisen yrityksen tiettyyn toimialaan keskittyminen.
Analyysissä verrattiin viiden kilpailijayrityksen päämääriä, strategioita, olettamuksia sekä valmiuksia keskenään Porterin analyysimallin pohjalta Aakerin mallia apuna käyttäen. Analyysistä nousi esille mahdollisiksi erottautumiskeinoiksi toimeksiantajalle palvelutarjonnan tarkempi esitteleminen, digitaalisen sovelluksen tai asiakasratkaisun tarjoaminen asiakkaille, arvolupauksen laatiminen sekä vuokratyöntekijöiden etuihin panostaminen. Analyysiin valittujen kilpailijoiden tiedot (liite 2) on jätetty pois julkaistavasta työstä salassapitosyistä.