Sairaanhoitajan ja terveydenhoitajan perehdytys terveysasemalla – sähköinen perehdytysopas ja -kortit
Subotic, Eija; Margarita, Vahter (2020)
Subotic, Eija
Margarita, Vahter
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020121327883
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020121327883
Tiivistelmä
Tämän toiminnallisen oppinäytetyön tarkoituksena on luoda perehdytysmateriaali Helsingin kaupungin Oulunkylän terveysasemalle. Opinnäytetyön tavoitteena on perehdytysoppaan ja -korttien avulla auttaa perehdyttäjää perehdytystyössä ja uutta työntekijää aloittamaan työssään, sekä selkeyttää ja yhtenäistää terveysaseman perehdytystä. Tavoitteena on tuottaa helppokäyttöinen selkeä materiaali perehdytyksen tueksi. Tavoitteena oli myös oppia kehittämään terveydenhoitajan ja sairaanhoitajan työtä työelämälähtöisesti.
Opinnäytetyöhön sisältyi opinnäytetyöraportti, jossa kuvataan perehdytysmateriaalin suunnittelu- ja toteutusprosessin eteneminen. Teoriaosuudessa käsitellään terveysasemaa toimintaympäristönä, sekä perehdytystä, jonka pohjalta perehdytysmateriaali on rakennettu. Kehittämistyön keinoina oli tutustua toimeksiantajan olemassa olevaan aineistoon ja havainnointi perehdytyksen yhteydessä. Toinen opinnäytetyön tekijöistä kävi itse perehdytysprosessin läpi ja teki osallistuvaa havainnointia perehdytysprosessista. Perehdytysmateriaalia validoitiin yhteistyökumppanin asiantuntijoiden toimesta kehitysprosessin aikana.
Opinnäytetyön tavoitteiden saavuttamista arvioitiin kyselyn avulla, kaikki vastaajat olivat sitä mieltä, että perehdytysprosessi on selkeämpi perehdytysmateriaalin myötä, materiaali on hyödyllinen niin perehdyttäjälle, kuin perehtyjälle. Materiaalin helppokäyttöisyys ja selkeys arvoitiin, niin että kolme neljästä vastaajasta oli täysin samaa mieltä ja yksi neljästä melko samaa mieltä. Saadun palautteen perustella uskaltaisimme sanoa, että työelämä on arvioinut prosessin ja tulokset selkeästi hyödyllisiksi. Perehdytysmateriaali tulee aktiiviseen käyttöön uuden työntekijän perehdytykseen ja koko hoitohenkilökunnan käyttöön. Koimme tämän opinnäytetyön tekemisenä ammatillisen kasvun kannalta merkitykselliseksi, se lisäsi meidän yhteistyötaitoja, sekä opimme paljon työelämää palvelevan tuotteen kehittämisestä. Näkisimme että perehdytysmateriaaliamme voidaan hyödyntää Helsingin kaupungin muilla terveysasemilla tai ainakin sitä voisi muokata kyseiselle toimipisteelle sopivaksi.
Opinnäytetyöhön sisältyi opinnäytetyöraportti, jossa kuvataan perehdytysmateriaalin suunnittelu- ja toteutusprosessin eteneminen. Teoriaosuudessa käsitellään terveysasemaa toimintaympäristönä, sekä perehdytystä, jonka pohjalta perehdytysmateriaali on rakennettu. Kehittämistyön keinoina oli tutustua toimeksiantajan olemassa olevaan aineistoon ja havainnointi perehdytyksen yhteydessä. Toinen opinnäytetyön tekijöistä kävi itse perehdytysprosessin läpi ja teki osallistuvaa havainnointia perehdytysprosessista. Perehdytysmateriaalia validoitiin yhteistyökumppanin asiantuntijoiden toimesta kehitysprosessin aikana.
Opinnäytetyön tavoitteiden saavuttamista arvioitiin kyselyn avulla, kaikki vastaajat olivat sitä mieltä, että perehdytysprosessi on selkeämpi perehdytysmateriaalin myötä, materiaali on hyödyllinen niin perehdyttäjälle, kuin perehtyjälle. Materiaalin helppokäyttöisyys ja selkeys arvoitiin, niin että kolme neljästä vastaajasta oli täysin samaa mieltä ja yksi neljästä melko samaa mieltä. Saadun palautteen perustella uskaltaisimme sanoa, että työelämä on arvioinut prosessin ja tulokset selkeästi hyödyllisiksi. Perehdytysmateriaali tulee aktiiviseen käyttöön uuden työntekijän perehdytykseen ja koko hoitohenkilökunnan käyttöön. Koimme tämän opinnäytetyön tekemisenä ammatillisen kasvun kannalta merkitykselliseksi, se lisäsi meidän yhteistyötaitoja, sekä opimme paljon työelämää palvelevan tuotteen kehittämisestä. Näkisimme että perehdytysmateriaaliamme voidaan hyödyntää Helsingin kaupungin muilla terveysasemilla tai ainakin sitä voisi muokata kyseiselle toimipisteelle sopivaksi.