Stöd för barns psykiska hälsa vid skilsmässa : En broschyr för professionella inom småbarnspedagogiken
Vihtonen, Ina (2020)
Vihtonen, Ina
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020121327880
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020121327880
Tiivistelmä
Att föräldrar till allt yngre barn skiljer sig blir hela tiden vanligare, skilsmässors andel har inte i sig ökat men allt färre gifter sig i dagens värld. Detta kräver ny kunskap om vilken inverkan skilsmässan har på familjens yngsta och på vilket sätt hela familjen kan stödas så att processen blir så smidig och smärtfri för alla involverade. För att få in stödet i barnets vardag kräver det att de professionella inom småbarnspedagogiken besitter kunskap om skilsmässans inverkan på barnet samt hur de kan stöda barnet då föräldrarnas resurser kanske inte räcker till. Det finns många faktorer som påverkar barns möjligheter att hantera situationen, för att få en av-gränsning på arbetet har fokuset hållits på barns psykiska hälsa och hur de professionella kan stöda barnen i vardagen. Syftet med arbetet är att ge stöd och kunskap till de professionella som arbetar med barnen dagligen. Frågeställningarna är: ”Vad finns det för risk- och skyddsfaktorer som kan påverka barns psykiska hälsa vid skilsmässa?” och ”Hur kan de professionella inom småbarnspedagogiken stöda barns psykiska hälsa under en skilsmässa?”. Arbetet är ett verksamhetsinriktat arbete och kunskapen som samlats in är teori och forskning samt professionellas inblickar i sitt arbete med hjälp av kartläggningsdiskussioner. Slutprodukten är en broschyr som ska finnas lätt till hands i det vardagliga arbetet och som stöder de professionella inom småbarnspedagogiken. Med socialpedagogik som teori stöds kunskapens delområden med hur de professionella i sitt arbete kan stöda barnen. De faktorer som kan fungera som risk- och skyddsfaktorer för barnet har blivit indelade i kategori-erna: kunskap, levnadsförhållanden, utvecklingsstadiet och rollmodeller. Barn lär sig i växelverkan med sin närmiljö och de modeller som finns i hens omgivning. Reaktionen är olika beroende på barnets ålder och hur-dana levnadsförhållanden hen kommer från. Det mest givande stödet kan ges åt barnen genom att även stöda föräldrarna och tillsammans forma ett stödande nätverk för barnet.