Keskioston kehittäminen päivittäistavarakaupassa
Kurkela, Elisa (2020)
Kurkela, Elisa
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020121327878
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020121327878
Tiivistelmä
Tutkimuksellisen kehittämishankkeen tarkoituksena oli selvittää, miten yritys X:n keskiostoa voidaan kehittää. Kehittämishanke käsitteli organisaation keskiostoksen kasvuun vaikuttavia tekijöitä. Kehittämishankkeen tarkentavissa kysymyksissä haluttiin selvittää, millaisilla tuotteilla tai tuoteryhmillä voi vaikuttaa keskiostoksen kasvuun sekä millaisilla toimenpiteillä keskiostosta voidaan kasvattaa. Erityisesti tarkasteltiin, miten esillepano- ja lisämyyntipaikat vaikuttivat tuotteiden myynnin kehitykseen.
Kehittämishankkeen teoreettisena taustana käsiteltiin myymälämarkkinointia, myynninedistämistä ja lisämyyntipaikkoja sekä kuluttajan ostokäyttäytymiseen liittyviä muutoksia. Tutkimuksellinen kehittämishanke toteutettiin hyödyntämällä sekä kvalitatiivista että kvantitatiivista tutkimusmenetelmää. Tutkimuksellinen määrällinen aineisto saatiin yritys X:n käyttämästä QlickView-järjestelmästä ja laadullinen aineisto koostettiin puolistrukturoidun teemahaastattelun avulla.
Tutkimustuloksien perusteella havaittiin, että organisaation keskiostosta on mahdollista kasvattaa markkinoinnin, nipputarjouksien sekä tiettyjen tuoteryhmien tuotteita hyödyntämällä. Kehittämishankkeessa toimiviksi havaittuja ratkaisuja ja toimintamalleja jalkautetaan yrityksen myymälöihin keskiostoksen kasvun varmistamiseksi. The purpose of the research project was to examine how Company X's middle purchase is developed higher than the current state. The development project addressed the factors affecting the growth of the organization's middle purchase price. In particularly, the effect of display and supplementary sales spots on the development of product sales was examined.
The theoretical background of the development project was store marketing, sales promotion and supplementary sales spot, as well as changes related to consumer purchasing behavior. The research was actualized using a qualitative and quantitative research method.
The solutions and operating models found to be functional in the development project will be implemented in the company's stores to ensure the growth of the middle purchase.
Kehittämishankkeen teoreettisena taustana käsiteltiin myymälämarkkinointia, myynninedistämistä ja lisämyyntipaikkoja sekä kuluttajan ostokäyttäytymiseen liittyviä muutoksia. Tutkimuksellinen kehittämishanke toteutettiin hyödyntämällä sekä kvalitatiivista että kvantitatiivista tutkimusmenetelmää. Tutkimuksellinen määrällinen aineisto saatiin yritys X:n käyttämästä QlickView-järjestelmästä ja laadullinen aineisto koostettiin puolistrukturoidun teemahaastattelun avulla.
Tutkimustuloksien perusteella havaittiin, että organisaation keskiostosta on mahdollista kasvattaa markkinoinnin, nipputarjouksien sekä tiettyjen tuoteryhmien tuotteita hyödyntämällä. Kehittämishankkeessa toimiviksi havaittuja ratkaisuja ja toimintamalleja jalkautetaan yrityksen myymälöihin keskiostoksen kasvun varmistamiseksi.
The theoretical background of the development project was store marketing, sales promotion and supplementary sales spot, as well as changes related to consumer purchasing behavior. The research was actualized using a qualitative and quantitative research method.
The solutions and operating models found to be functional in the development project will be implemented in the company's stores to ensure the growth of the middle purchase.