COVID-19 pandemian vaikutus SaPKon liiketoimintaan ja ottelutapahtumiin : Yleisön aktivoiminen poikkeuksellisena aikana
Hämäläinen, Tommi; Väre, Paavo (2020)
Hämäläinen, Tommi
Väre, Paavo
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020121327863
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020121327863
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoitus oli selvittää mahdolliset parannuskeinot SaPKon taloudelliseen, markkinoinnilliseen ja ottelutapahtumaa koskevaan toimintaan COVID-19 pandemian aikana. Opinnäytetyöllä pyritään antamaan SaPKolle kokonaisvaltaista liiketoimintaa parantavaa kilpailuetua sekä pandemian aikana, että myös jatkoa ajatellen.
Teoriaosuus koostuu SaPKon liiketoiminnasta, johon kuuluu ottelutapahtumat, markkinointi ja talous. Teoriaosuus kattaa myös COVID-19 pandemian vaikutukset urheiluseurojen toimintaan ja sponsorointiin. Lähteinä käytettiin haastatteluja, tieteellisiä lähteitä pandemiaa koskien sekä ammattikirjallisuutta.
Tutkimuksessa käytettiin määrällistä, sekä laadullista tutkimusmenetelmää. Määrällinen tutkimusmenetelmä sisälsi kyselytutkimuksen, jonka tarkoitus oli kerätä tietoa SaPKon ottelutapahtumien turvallisuudesta, sekä kehitysehdotuksista. Laadullista tutkimusmenetelmää käytettiin haastattelujen muodossa. Haastatteluilla selvitimme mm. SaPKon taloudellista tilannetta, sekä pandemian vaikutusta seuraan.
Tutkimuksella saadun tiedon perusteella pääteltiin, että ottelutapahtuma itsessään on turvallinen ja seura tekee turvallisuuden takaamiseksi kaiken mahdollisen. Itse tapahtuman markkinointia on parannettava, seura on tuotava lähemmäksi kannattajia ja fanituotemyynti on saatava kasvuun. Näiden osa-alueiden kohentamiseksi suunnittelimme seuralle muutamia markkinointitoimenpiteitä toteutettavaksi sosiaalisessa mediassa.
Teoriaosuus koostuu SaPKon liiketoiminnasta, johon kuuluu ottelutapahtumat, markkinointi ja talous. Teoriaosuus kattaa myös COVID-19 pandemian vaikutukset urheiluseurojen toimintaan ja sponsorointiin. Lähteinä käytettiin haastatteluja, tieteellisiä lähteitä pandemiaa koskien sekä ammattikirjallisuutta.
Tutkimuksessa käytettiin määrällistä, sekä laadullista tutkimusmenetelmää. Määrällinen tutkimusmenetelmä sisälsi kyselytutkimuksen, jonka tarkoitus oli kerätä tietoa SaPKon ottelutapahtumien turvallisuudesta, sekä kehitysehdotuksista. Laadullista tutkimusmenetelmää käytettiin haastattelujen muodossa. Haastatteluilla selvitimme mm. SaPKon taloudellista tilannetta, sekä pandemian vaikutusta seuraan.
Tutkimuksella saadun tiedon perusteella pääteltiin, että ottelutapahtuma itsessään on turvallinen ja seura tekee turvallisuuden takaamiseksi kaiken mahdollisen. Itse tapahtuman markkinointia on parannettava, seura on tuotava lähemmäksi kannattajia ja fanituotemyynti on saatava kasvuun. Näiden osa-alueiden kohentamiseksi suunnittelimme seuralle muutamia markkinointitoimenpiteitä toteutettavaksi sosiaalisessa mediassa.