Opiskelijoiden elämänhallinnan tukeminen Kajaanin ammattikorkeakoulussa
Niskanen, Varpu (2020)
Niskanen, Varpu
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020121027269
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020121027269
Tiivistelmä
Tutkimuksellisen opinnäytetyön tarkoituksena oli tuoda esiin opiskelijoiden elämänhallinnan merkitys osana opiskelu- ja työkykyä sekä selvittää opiskelijoiden elämänhallintaa tukevien toimien kokonaisuutta ja kehitystarpeita Kajaanin ammattikorkeakoulussa. Työn toimeksiantaja oli Kajaanin ammattikorkeakoulun opiskelijakunta KAMO. Toimeksiannon taustalla vaikuttivat opiskelijakunnan huoli opiskelijoiden hyvinvoinnin laskevasta suunnasta ja toimijoiden välisen yhteistyön kehittämistarve. Tavoitteena oli tuottaa ajankohtaista tietoa opiskelijoiden elämänhallinnan tukemiseksi tehtävien toimien nykytilasta ja löytää kehittämiskohtia niin tuen kokonaisuutta, kuin tukea antavien toimijoiden yhteistyötä ajatellen.
Tutkimus toteutettiin Kajaanin ammattikorkeakoulun opintojen ohjauksen ja hyvinvointipalvelujen toimijoille kohdistetulla kyselyllä. Kyselyyn vastasi 31 henkilöä, mikä oli 36 % kyselyn kohderyhmästä. Kyselytutkimus osoitti, että toimijat kokevat elämänhallinnan haasteilla olevan suuri merkitys opiskelijoiden opiskelukykyyn ja opintojen etenemiseen. Opiskelijoiden elämänhallinnan tukeminen koettiin tärkeäksi. Saatavilla olevan tuen koettiin vastaavan opiskelijoiden tarvetta melko hyvin, mutta haasteeksi koettiin käytössä olevien resurssien riittävyys ja toimijoiden vastuiden jakautumisen epäselvyys. Erityisesti opiskelijakunta KAMOn rooli oli kyselyn mukaan monelle vastaajalle vieras.
Tulokset osoittivat opiskelijoiden elämänhallinnan tukemisen tärkeyden sekä suunnan saatavilla olevan tuen ja toimijoiden yhteistyön kehitykselle. Tulosten perusteella opiskelijakunnan pitäisi selkeyttää omaa rooliaan toimijoiden keskuudessa, etenkin opintojen ohjauksen puolella. Lisäksi sen kannattaisi edunvalvonnallisessa työssään tuoda esille opiskelijoiden elämänhallinnan tukemisen tärkeys ja tukipalveluihin kohdistettavien resurssien riittävyys. Tulosten perusteella opiskelijakunta voisi myös itse tukea opiskelijoiden elämänhallintaa paremmin esimerkiksi lisäämällä vertaistukea, jakamalla aiheeseen liittyvää tietoa ja tarjoamalla elämänhallintataitoihin liittyviä koulutuksia opiskelijoille. Tutkimusta pystyttäisiin täydentämään jatkotutkimuksilla, jotka kohdistuisivat opiskelijoiden kokemuksiin elämänhallinnasta ja erilaisten tukitoimien tehokkuuteen The purpose of this research-based thesis was to highlight the importance of students 'life management as part of their ability to study and work, and to clarify the totality of services supporting students' life management and find out development needs within those services at Kajaani University of Applied Sciences. The work was commissioned by the Student Union of Kajaani University of Applied Sciences, KAMO. The assignment was driven by the Student Union's concern about the declining direction of students' well-being and the need to develop co-operation between different actors and service providers inside KAMK. The aim was to produce up-to-date information on the current state of activities supporting students' life management and to find areas for development both in terms of the overall support services and the co-operation of the actors providing support.
The study was carried out with a survey directed at the staff operating in study guidance and welfare services in Kajaani University of Applied Sciences. 31 people responded to the survey, which was 36% of the target group of the survey. The survey showed that actors perceive the challenges of life management to be of great importance for the students' ability to study and progress in their studies. Supporting students ’life management was seen as important. The available support was perceived to meet the needs of the students quite well, but challenges were found regarding the adequacy of the resources available and the ambiguity of the division of responsibilities between actors in question. According to the survey, the role of the Student Union KAMO in particular was unclear to many respondents.
The results showed the importance of supporting students' life management and the direction for the development of available support and co-operation between actors. Based on the results, the Student Union should clarify its own role among the actors, especially in the field of study guidance. In addition, it should highlight the importance of supporting student life management and the adequacy of resources allocated to support services in its advocacy work. Based on the results, the Student Union could also better support students' life management, for example by increasing peer support, sharing relevant information and providing life management skills training to students. The research could be complemented by further research focusing on students' experiences of life management and the effectiveness of various support measures
Tutkimus toteutettiin Kajaanin ammattikorkeakoulun opintojen ohjauksen ja hyvinvointipalvelujen toimijoille kohdistetulla kyselyllä. Kyselyyn vastasi 31 henkilöä, mikä oli 36 % kyselyn kohderyhmästä. Kyselytutkimus osoitti, että toimijat kokevat elämänhallinnan haasteilla olevan suuri merkitys opiskelijoiden opiskelukykyyn ja opintojen etenemiseen. Opiskelijoiden elämänhallinnan tukeminen koettiin tärkeäksi. Saatavilla olevan tuen koettiin vastaavan opiskelijoiden tarvetta melko hyvin, mutta haasteeksi koettiin käytössä olevien resurssien riittävyys ja toimijoiden vastuiden jakautumisen epäselvyys. Erityisesti opiskelijakunta KAMOn rooli oli kyselyn mukaan monelle vastaajalle vieras.
Tulokset osoittivat opiskelijoiden elämänhallinnan tukemisen tärkeyden sekä suunnan saatavilla olevan tuen ja toimijoiden yhteistyön kehitykselle. Tulosten perusteella opiskelijakunnan pitäisi selkeyttää omaa rooliaan toimijoiden keskuudessa, etenkin opintojen ohjauksen puolella. Lisäksi sen kannattaisi edunvalvonnallisessa työssään tuoda esille opiskelijoiden elämänhallinnan tukemisen tärkeys ja tukipalveluihin kohdistettavien resurssien riittävyys. Tulosten perusteella opiskelijakunta voisi myös itse tukea opiskelijoiden elämänhallintaa paremmin esimerkiksi lisäämällä vertaistukea, jakamalla aiheeseen liittyvää tietoa ja tarjoamalla elämänhallintataitoihin liittyviä koulutuksia opiskelijoille. Tutkimusta pystyttäisiin täydentämään jatkotutkimuksilla, jotka kohdistuisivat opiskelijoiden kokemuksiin elämänhallinnasta ja erilaisten tukitoimien tehokkuuteen
The study was carried out with a survey directed at the staff operating in study guidance and welfare services in Kajaani University of Applied Sciences. 31 people responded to the survey, which was 36% of the target group of the survey. The survey showed that actors perceive the challenges of life management to be of great importance for the students' ability to study and progress in their studies. Supporting students ’life management was seen as important. The available support was perceived to meet the needs of the students quite well, but challenges were found regarding the adequacy of the resources available and the ambiguity of the division of responsibilities between actors in question. According to the survey, the role of the Student Union KAMO in particular was unclear to many respondents.
The results showed the importance of supporting students' life management and the direction for the development of available support and co-operation between actors. Based on the results, the Student Union should clarify its own role among the actors, especially in the field of study guidance. In addition, it should highlight the importance of supporting student life management and the adequacy of resources allocated to support services in its advocacy work. Based on the results, the Student Union could also better support students' life management, for example by increasing peer support, sharing relevant information and providing life management skills training to students. The research could be complemented by further research focusing on students' experiences of life management and the effectiveness of various support measures