Vastuullisuus Suomen matkailualalla ja sen vaikuttajamarkkinoinnissa - Instagramin rooli kuluttajakäyttäytymiseen
Kolari, Laura (2020)
Kolari, Laura
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020120927240
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020120927240
Tiivistelmä
Tässä tutkimustyyppisessä opinnäytetyössä keskitytään vastuullisuuteen ja tutkitaan, miten se näkyy Suomen matkailualalla sekä sen vaikuttajamarkkinoinnissa. Sosiaalisen median kanavista tarkastellaan Instagramia sekä selvitetään sen roolia kuluttajien asenteisiin, tietoihin ja käyttäytymiseen. Opinnäytetyö toteutettiin syksyllä 2020 aiheen ajankohtaisuuden, merkityksellisyyden sekä tekijän oman kiinnostuksen vuoksi.
Tietoperustassa tutustutaan vastuulliseen matkailuun ja vastuulliseen vaikuttajamarkkinointiin Suomen matkailualan näkökulmasta sekä tarkastellaan Instagramia sovelluksena ja vastuullisen viestinnän kanavana. Tämän lisäksi lukijaa autetaan hahmottamaan, kuka on vaikuttaja sekä esitellään muutamia esimerkkejä Suomessa tähän asti toteutetuista vastuullisen vaikuttajamarkkinoinnin kampanjoista ja yhteistöistä. Teoriaosuus loppuu yhteenvetoon, jonka tarkoituksena on antaa lukijalle selkeä kokonaiskuva sen keskeisimmistä asioista.
Opinnäytetyön empiirisessä osiossa käytettiin sekä kvantitatiivista että kvalitatiivista tutkimusta toisiaan täydentäen. Määrällisen tutkimuksen aineistonkeruumenetelmänä käytettiin sähköistä kyselylomaketta, joka laadittiin Webropol-työkalun avulla. Kyselyä jaettiin opinnäytetyön tekijän omissa sosiaalisen median kanavissa ja se oli avoinna kahden viikon ajan. Vastauksia kertyi yhteensä 123. Laadullisen tutkimuksen aineistonkeruumenetelmänä käytettiin puolestaan puolistrukturoitua sähköpostihaastattelua. Haastateltavia oli yhteensä kuusi ja he olivat kaikki tekijälle entuudestaan tuttuja suomalaisia Instagram-vaikuttajia.
Opinnäytetyön lopputuloksena saatiin laaja kokonaiskuva siitä, miten vastuullisuus näkyy Suomen matkailualalla ja sen vaikuttajamarkkinoinnissa. Verkkokyselystä saadut vastaukset auttoivat hahmottamaan Instagramin roolia kuluttujakäyttäytymiseen ja haastattelujen ansiosta saatiin syvempää tietoa vaikuttajamarkkinoinnista sekä sen vastuullisuudesta. Saadut tulokset kartoittivat olemassa olevaa tilannetta ja tietoperusta sekä empiirinen osio ovat sopusoinnussa. Johtopäätöksenä voidaan todeta vastuullisuuden olevan erittäin ajankohtainen ilmiö, jonka merkitys tulee jatkossa vain kasvamaan niin matkailualalla kuin vaikuttajamarkkinoinnin sarallakin. Myös Instagramin suosio jatkaa kasvuaan ja se on tällä hetkellä tärkein sosiaalisen median kanava vaikuttajamarkkinoinnissa. Instagramilla on myös suuri vaikutus kuluttajakäyttäytymiseen ja sitä käytetään viihteen lisäksi myös tiedonhankintaan. Tuloksia on analysoitu opinnäytetyön viimeisessä luvussa.
Tietoperustan sekä saatujen tutkimustulosten pohjalta luotiin vielä lopuksi ohjeita, joiden tarkoituksena on auttaa sekä yrityksiä että vaikuttajia tuottamaan vastuullista vaikuttajamarkkinointia onnistuneesti.
Tietoperustassa tutustutaan vastuulliseen matkailuun ja vastuulliseen vaikuttajamarkkinointiin Suomen matkailualan näkökulmasta sekä tarkastellaan Instagramia sovelluksena ja vastuullisen viestinnän kanavana. Tämän lisäksi lukijaa autetaan hahmottamaan, kuka on vaikuttaja sekä esitellään muutamia esimerkkejä Suomessa tähän asti toteutetuista vastuullisen vaikuttajamarkkinoinnin kampanjoista ja yhteistöistä. Teoriaosuus loppuu yhteenvetoon, jonka tarkoituksena on antaa lukijalle selkeä kokonaiskuva sen keskeisimmistä asioista.
Opinnäytetyön empiirisessä osiossa käytettiin sekä kvantitatiivista että kvalitatiivista tutkimusta toisiaan täydentäen. Määrällisen tutkimuksen aineistonkeruumenetelmänä käytettiin sähköistä kyselylomaketta, joka laadittiin Webropol-työkalun avulla. Kyselyä jaettiin opinnäytetyön tekijän omissa sosiaalisen median kanavissa ja se oli avoinna kahden viikon ajan. Vastauksia kertyi yhteensä 123. Laadullisen tutkimuksen aineistonkeruumenetelmänä käytettiin puolestaan puolistrukturoitua sähköpostihaastattelua. Haastateltavia oli yhteensä kuusi ja he olivat kaikki tekijälle entuudestaan tuttuja suomalaisia Instagram-vaikuttajia.
Opinnäytetyön lopputuloksena saatiin laaja kokonaiskuva siitä, miten vastuullisuus näkyy Suomen matkailualalla ja sen vaikuttajamarkkinoinnissa. Verkkokyselystä saadut vastaukset auttoivat hahmottamaan Instagramin roolia kuluttujakäyttäytymiseen ja haastattelujen ansiosta saatiin syvempää tietoa vaikuttajamarkkinoinnista sekä sen vastuullisuudesta. Saadut tulokset kartoittivat olemassa olevaa tilannetta ja tietoperusta sekä empiirinen osio ovat sopusoinnussa. Johtopäätöksenä voidaan todeta vastuullisuuden olevan erittäin ajankohtainen ilmiö, jonka merkitys tulee jatkossa vain kasvamaan niin matkailualalla kuin vaikuttajamarkkinoinnin sarallakin. Myös Instagramin suosio jatkaa kasvuaan ja se on tällä hetkellä tärkein sosiaalisen median kanava vaikuttajamarkkinoinnissa. Instagramilla on myös suuri vaikutus kuluttajakäyttäytymiseen ja sitä käytetään viihteen lisäksi myös tiedonhankintaan. Tuloksia on analysoitu opinnäytetyön viimeisessä luvussa.
Tietoperustan sekä saatujen tutkimustulosten pohjalta luotiin vielä lopuksi ohjeita, joiden tarkoituksena on auttaa sekä yrityksiä että vaikuttajia tuottamaan vastuullista vaikuttajamarkkinointia onnistuneesti.