Etäopetus musiikkipedagogiikassa
Jussila, Salla (2020)
Jussila, Salla
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020120927191
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020120927191
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö käsittelee etäopetusta musiikkipedagogiikassa, painottuen instrumenttipedagogiikan näkökulmaan. Opinnäytetyö on jaettu kahteen osaan. Ensimmäinen osa käsittelee etäopiskelua, musiikkipedagogiikkaa ja sen erityispiirteitä verrattuna eksplisiittiseen oppimiseen. Siinä on myös esitetty etäopiskelussa käytettyjä verkkoympäristöjä ja käsitelty LowLatency-tekniikkaa, joka mahdollistaa yhteismusisoinnin verkkoyhteyden välityksellä.
Opinnäytetyötä varten luotiin kysely musiikkiopilaitosten opettajille ja opiskelijoille sekä instrumenttiopintojen yksityisopinnoissa kävijöille ja niiden tarjoajille. Opinnäytetyön toinen osa koostuu kyselyn vastauksista. Kysely toteutettiin Microsoft Forms-ohjelmalla keväällä 2020 ja siihen vastasi yhteensä 85 opettajaa ja opiskelijaa. Kyselyn päämääränä oli selvittää opettajien ja oppilaiden kokemuksia ja ajatuksia etäopetuksesta. Siinä pyrittiin löytämään etäopetuksen mahdollisuuksia sekä haasteita ja ongelmakohtia. Kysely toteutettiin monivalintakysymyksinä ja lisäksi vastaajat saivat antaa sanallisia selvityksiä kokemuksistaan.
Opinnäytetyötä varten luotiin kysely musiikkiopilaitosten opettajille ja opiskelijoille sekä instrumenttiopintojen yksityisopinnoissa kävijöille ja niiden tarjoajille. Opinnäytetyön toinen osa koostuu kyselyn vastauksista. Kysely toteutettiin Microsoft Forms-ohjelmalla keväällä 2020 ja siihen vastasi yhteensä 85 opettajaa ja opiskelijaa. Kyselyn päämääränä oli selvittää opettajien ja oppilaiden kokemuksia ja ajatuksia etäopetuksesta. Siinä pyrittiin löytämään etäopetuksen mahdollisuuksia sekä haasteita ja ongelmakohtia. Kysely toteutettiin monivalintakysymyksinä ja lisäksi vastaajat saivat antaa sanallisia selvityksiä kokemuksistaan.