Ideapankki pedagogiseen toimintaan ulkona : luontopäiväkodin piha-alueen kehittäminen pedagogisena oppimisympäristönä
Vuorenoja, Emmi; Rantanen, Iida (2020)
Vuorenoja, Emmi
Rantanen, Iida
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020120927170
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020120927170
Tiivistelmä
Tämän kehittämistyön tavoitteena oli kerätä päiväkodin henkilöstölle ideoita luontopainotteiseen pedagogiseen toimintaan päiväkodin pihalle. Tämän lisäksi tavoitteena oli tuoda esiin erilaisia vaihtoehtoja nykyisen pihan rajaamiseksi pienryhmätoimintaa varten. Nämä tavoitteet jalostuivat lopullisen tuotoksen muotoon eli sähköiseksi ideapankiksi. Toimeksiantajana oli Aurassa sijaitseva yksityinen päiväkoti Pilke Kurki. Kehittämistyön prosessi alkoi vuoden 2019 lokakuussa ja päättyi vuoden 2020 marraskuussa.
Kehittämistyön teoreettinen viitekehys muodostuu ympäristö- ja luontokasvatuksesta sekä pedagogiikasta ja oppimisympäristöistä. Teoriaosuudessa määritellään edellä mainitut käsitteet peilaten niitä Opetushallituksen laatimiin Varhaiskasvatussuunnitelman perusteisiin (2018) sekä muihin lähteisiin.
Kehittämismenetelminä käytettiin dialogista keskustelua, toiminnallisia haastattelutuokioita päiväkodin lapsille pidettyinä sekä kyselyä henkilöstölle palautelomakkeen muodossa. Prosessin vaiheita työstettiin lisäksi käsite- ja miellekarttojen, piirroksien sekä muistiinpanojen avulla.
Kehittämistyön tuotoksena syntyi monipuolinen ideapankki, josta löytyy toimintaideoita ulkona tapahtuvaan pedagogiseen toimintaan. Ideapankki sisältää toiveiden mukaisesti myös näkökulmia pihan rajaamiseen ja sitä kautta pedagogisen oppimisympäristön muodostamiseen. Pedagogiikka näkyy siten tuotoksessa kokonaisvaltaisesti. Tuotos toimii henkilöstölle ideoiden herättäjänä ja mahdollisuuksien tarjoajana. The goal of this development was to collect ideas for the staff about nature oriented pedagogical activities to the kindergarten’s yard. In addition to this another goal was to highlight different ways to divide the yard for small group activities. These goals were refined into a shape of the final product which ended up being a digital idea bank. This development was made for a private kindergarten group Pilke’s unit Kurki located in Aura.
Process of development started in October 2019 and ended in November 2020.
Development’s theoretical frame of reference consists of environmental and nature education, pedagogy and learning environments. These concepts are being defined in the theory-share based on Finnish National Core Curriculum’s for ECEC (early childhood education and care) fundaments and other sources.
Dialog discussion, operational interviews held for the kindergarten’s children and enquiry for the staff in the shape of a feedback form were used as methods of development. The phases of the development process were worked on using mind maps, drawings and notes.
A versatile idea bank emerged as the final product of our development. It contains ideas for pedagogical activity outside. As was wished by the staff, idea bank has concepts for dividing space in the yard and in that way guidance on making different learning environments. Pedagogy is a comprehensively visible in the final product. Idea bank will stir the staff to think, offer them new ideas and possibilities.
Kehittämistyön teoreettinen viitekehys muodostuu ympäristö- ja luontokasvatuksesta sekä pedagogiikasta ja oppimisympäristöistä. Teoriaosuudessa määritellään edellä mainitut käsitteet peilaten niitä Opetushallituksen laatimiin Varhaiskasvatussuunnitelman perusteisiin (2018) sekä muihin lähteisiin.
Kehittämismenetelminä käytettiin dialogista keskustelua, toiminnallisia haastattelutuokioita päiväkodin lapsille pidettyinä sekä kyselyä henkilöstölle palautelomakkeen muodossa. Prosessin vaiheita työstettiin lisäksi käsite- ja miellekarttojen, piirroksien sekä muistiinpanojen avulla.
Kehittämistyön tuotoksena syntyi monipuolinen ideapankki, josta löytyy toimintaideoita ulkona tapahtuvaan pedagogiseen toimintaan. Ideapankki sisältää toiveiden mukaisesti myös näkökulmia pihan rajaamiseen ja sitä kautta pedagogisen oppimisympäristön muodostamiseen. Pedagogiikka näkyy siten tuotoksessa kokonaisvaltaisesti. Tuotos toimii henkilöstölle ideoiden herättäjänä ja mahdollisuuksien tarjoajana.
Process of development started in October 2019 and ended in November 2020.
Development’s theoretical frame of reference consists of environmental and nature education, pedagogy and learning environments. These concepts are being defined in the theory-share based on Finnish National Core Curriculum’s for ECEC (early childhood education and care) fundaments and other sources.
Dialog discussion, operational interviews held for the kindergarten’s children and enquiry for the staff in the shape of a feedback form were used as methods of development. The phases of the development process were worked on using mind maps, drawings and notes.
A versatile idea bank emerged as the final product of our development. It contains ideas for pedagogical activity outside. As was wished by the staff, idea bank has concepts for dividing space in the yard and in that way guidance on making different learning environments. Pedagogy is a comprehensively visible in the final product. Idea bank will stir the staff to think, offer them new ideas and possibilities.