Pienten kulttuurimatkailukohteiden kehittäminen tarinallistamalla : Case Urajärven Kartano ja kulttuuripuisto
Hanhela, Anni; hanhela, Anni (2020)
Avaa tiedosto
Lataukset:
Hanhela, Anni
hanhela, Anni
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020120626419
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020120626419
Tiivistelmä
Tiivistelmä
Opinnäytetyössä pohdittiin kulttuurimatkailua pienempien ja maaseudun alueen kohteiden näkökulmasta, esitellen esimerkkikohteena Urajärven Kartanon Asikkalasta. Työssä esiteltiin tarinallistaminen palvelumuotoilun keinona yritystoiminnan kehittämiselle.
Opinnäytetyön teoreettinen viitekehys rakentuu kulttuurimatkailun nykytilan ymmärtämisestä, etenkin pienempien sekä maaseudunalueen kohteiden näkökulmasta. Lukijalle on havainnollistettu esimerkin kautta kartanomuseoiden ja kartanoiden eroja. Työn teoriaosuus sisältää myös tarinallistamisen käsitteiden ja työkalujen avaamisen. Tarinallistamisen kautta on esitelty, kuinka tarinaa on mahdollista hyödyntää kohteen historiallisen pääoman esittelyssä.
Osana opinnäytetyötä toteutettiin asiakastutkimuskysely kvalitatiivisella menetelmällä kartoittamaan ihmisten tietoisuutta ja kiinnostusta tarinallistamisesta sekä Urajärven Kartanosta käyntikohteena. Tutkimuskyselyyn vastasi 105 henkilöä, joiden vastauksista saatiin näkemys siitä millaista tarinallistamista pidetään mielenkiintoisena ja muistettavana. Toisena tutkimusmenetelmänä käytettiin benchmarking menetelmää, vertaillen case -kohteen opastoimintaa muihin pitkän historian omaaviin kulttuurikohteisiin.
Opinnäytetyön lähteinä käytettiin pitkälti internet-lähteitä sekä kirjallisuutta. Tarinallistamisen pääasiallisena lähteenä käytettiin Anne Kalliomäen (2014) kirjaa Tarinallistaminen - palvelumuotoilun punainen lanka.
Opinnäytetyön toiminnallisessa vaiheessa luotiin pikaopas tarinallistamiseen, joka antaa lukijalle vinkkejä sekä ajatuksia tarinallistamisen aloittamiseen ja hyödyntämiseen. Oppaan tarkoituksena on innostaa jo tarinallistamisen käsitteen tietävää kiinnostumaan sen käyttämisestä apuna oman yrityksensä palvelumuotoilussa.
Asiasanat
kulttuurimatkailu, tarinallistaminen, maaseutumatkailu, asiakaskokemus
Opinnäytetyössä pohdittiin kulttuurimatkailua pienempien ja maaseudun alueen kohteiden näkökulmasta, esitellen esimerkkikohteena Urajärven Kartanon Asikkalasta. Työssä esiteltiin tarinallistaminen palvelumuotoilun keinona yritystoiminnan kehittämiselle.
Opinnäytetyön teoreettinen viitekehys rakentuu kulttuurimatkailun nykytilan ymmärtämisestä, etenkin pienempien sekä maaseudunalueen kohteiden näkökulmasta. Lukijalle on havainnollistettu esimerkin kautta kartanomuseoiden ja kartanoiden eroja. Työn teoriaosuus sisältää myös tarinallistamisen käsitteiden ja työkalujen avaamisen. Tarinallistamisen kautta on esitelty, kuinka tarinaa on mahdollista hyödyntää kohteen historiallisen pääoman esittelyssä.
Osana opinnäytetyötä toteutettiin asiakastutkimuskysely kvalitatiivisella menetelmällä kartoittamaan ihmisten tietoisuutta ja kiinnostusta tarinallistamisesta sekä Urajärven Kartanosta käyntikohteena. Tutkimuskyselyyn vastasi 105 henkilöä, joiden vastauksista saatiin näkemys siitä millaista tarinallistamista pidetään mielenkiintoisena ja muistettavana. Toisena tutkimusmenetelmänä käytettiin benchmarking menetelmää, vertaillen case -kohteen opastoimintaa muihin pitkän historian omaaviin kulttuurikohteisiin.
Opinnäytetyön lähteinä käytettiin pitkälti internet-lähteitä sekä kirjallisuutta. Tarinallistamisen pääasiallisena lähteenä käytettiin Anne Kalliomäen (2014) kirjaa Tarinallistaminen - palvelumuotoilun punainen lanka.
Opinnäytetyön toiminnallisessa vaiheessa luotiin pikaopas tarinallistamiseen, joka antaa lukijalle vinkkejä sekä ajatuksia tarinallistamisen aloittamiseen ja hyödyntämiseen. Oppaan tarkoituksena on innostaa jo tarinallistamisen käsitteen tietävää kiinnostumaan sen käyttämisestä apuna oman yrityksensä palvelumuotoilussa.
Asiasanat
kulttuurimatkailu, tarinallistaminen, maaseutumatkailu, asiakaskokemus