As Oy Kallanpossun onnistunut LVIS-saneeraus
Nimmrichter, Christian (2020)
Nimmrichter, Christian
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020120626416
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020120626416
Tiivistelmä
Opinnäytetyö tehtiin osakaskokemusnäkökulmasta, koska siitä ei juurikaan ollut aiempia tutkimuksia ja yleinen viestintä saneerauksista mediassa ollut kovin negatiivista. Opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää As Oy Kallanpos-sun osakkaiden kokemuksia LVIS-saneerauksesta.
Osakkaita haastateltiin heidän kodeissaan, keskustelut nauhoitettiin, litteroitiin ja aineistosta koostettiin kuviot diagrammeiksi ja sektoridiagrammeiksi. Ennen haastattelua osakkaat allekirjoittivat haastattelusopimuksen. Haas-tateltavia oli yhteensä 13. Osakkaiden haastattelut tehtiin puolistrukturoituna teemahaastatteluna kasvotusten ja analysoitiin sisällön analyysiä käyttäen. Opinnäytetyö toteutettiin laadullisena eli kvalitatiivisena tutkimuksena.
Opinnäytetyössä kävi ilmi, että avoin ja tiivis viestintä kaikkien toimijoiden kesken loi luottamuksen ja turvallisuu-den tunteen osakkaille. Myös kuulluksi tuleminen ja osallisuuden tunne olivat merkittäviä kokonaisuuden onnistu-misen kannalta. Pohdittavaksi jäi, voisiko tällaisen positiivisen kokemuksen viestinnällä olla rohkaisevaa merkitystä niille yhtiöille ja yhtiöiden päättäjille, joissa remonttisuunnitelmat ovat vasta alkamassa?
Osakkaita haastateltiin heidän kodeissaan, keskustelut nauhoitettiin, litteroitiin ja aineistosta koostettiin kuviot diagrammeiksi ja sektoridiagrammeiksi. Ennen haastattelua osakkaat allekirjoittivat haastattelusopimuksen. Haas-tateltavia oli yhteensä 13. Osakkaiden haastattelut tehtiin puolistrukturoituna teemahaastatteluna kasvotusten ja analysoitiin sisällön analyysiä käyttäen. Opinnäytetyö toteutettiin laadullisena eli kvalitatiivisena tutkimuksena.
Opinnäytetyössä kävi ilmi, että avoin ja tiivis viestintä kaikkien toimijoiden kesken loi luottamuksen ja turvallisuu-den tunteen osakkaille. Myös kuulluksi tuleminen ja osallisuuden tunne olivat merkittäviä kokonaisuuden onnistu-misen kannalta. Pohdittavaksi jäi, voisiko tällaisen positiivisen kokemuksen viestinnällä olla rohkaisevaa merkitystä niille yhtiöille ja yhtiöiden päättäjille, joissa remonttisuunnitelmat ovat vasta alkamassa?