Opetuslaboratorion liiketoiminnan kehittämis- ja tuotteistamissuunnitelma
Liewendahl, Daniela; Oksa, Tiia; Poblocka-Klak, Maja (2020)
Liewendahl, Daniela
Oksa, Tiia
Poblocka-Klak, Maja
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020120626407
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020120626407
Tiivistelmä
TUAS Lab on Turun ammattikorkeakoulun bioanalyytikkokoulutuksen opetuslaboratorio, jossa opiskelijat ottavat näytteitä ja analysoivat ne opettajien ohjauksella. TUAS Labin palveluihin kuuluvat verinäytteenotto sekä sydänfilmin rekisteröinti, joista on muodostettu asiakkaille erilaisia tuotepaketteja.
SWOT-analyysin avulla selvitetään yrityksen vahvuudet, heikkoudet, mahdollisuudet ja uhat. Analyysin tuloksia apuna käyttäen yritys voi tehdä segmentoinnin. Segmentoinnilla tarkoitetaan kuluttajien jakamista erilaisiin asiakassegmentteihin. Asiakassegmenteiksi pyritään valitsemaan yrityksen palveluista ja tuotteista kiinnostuneita kohderyhmiä. Yrityksen kohderyhmien asiakastarpeiden ymmärtämisen myötä yritys pystyy kehittämään tuotteita, jotka ovat toivottuja, mahdollisia ja kysyttyjä, ja niille voidaan asettaa tietyt tavoitteet kerätyn tiedon avulla.
Palvelumuotoilun ytimekkäin osa on asiakasymmärrys. Palveluja kehitetään jatkuvasti, kunnes ratkaisut toimivat ja tavoitteet täyttyvät. Tuotteistamisen tarkoituksena on koota palvelut yhtenäisiin paketteihin, jotka vastaavat asiakkaiden tarpeita.
Markkinoinnin avulla pyritään herättämään kohderyhmän kiinnostus yrityksen tuotteita ja palveluita kohtaan. Mainonta on osa markkinointiviestintää, jonka tarkoitus on kertoa asiakkaille yrityksen hyödyistä. Mainonta voi tapahtua eri markkinointikanavissa. Vaikka markkinointi toteutettaisiin pienellä budjetilla, tulee sen olla johdonmukaista, selkeää ja yhtenäistä.
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli määrittää TUAS Labille asiakassegmentit sekä -tarpeet ja niiden pohjalta suunnitella uudet, räätälöidyt tuotepaketit. Opinnäytetyön tavoitteena oli luoda pohja markkinoinnille, jonka avulla TUAS Labin asiakasmäärä kasvaa. Kasvun seurauksena bioanalyytikko-opiskelijoilla on mahdollisuus parantaa omaa ammattitaitoaan ja osaamistaan laboratoriotoiminnasta.
TUAS Labin SWOT-analyysin pohjalta asiakassegmenteiksi muodostuivat ikääntyneet, opiskelijat, urheilijat sekä LiiLabin asiakkaat. Asiakastarpeiden määrittämisen avulla muodostui uusia räätälöityjä tuotepaketteja jokaiselle asiakassegmentille. Lopuksi on selvitetty asiakassegmenteille parhaimmat markkinointikeinot ja -kanavat.
SWOT-analyysin avulla selvitetään yrityksen vahvuudet, heikkoudet, mahdollisuudet ja uhat. Analyysin tuloksia apuna käyttäen yritys voi tehdä segmentoinnin. Segmentoinnilla tarkoitetaan kuluttajien jakamista erilaisiin asiakassegmentteihin. Asiakassegmenteiksi pyritään valitsemaan yrityksen palveluista ja tuotteista kiinnostuneita kohderyhmiä. Yrityksen kohderyhmien asiakastarpeiden ymmärtämisen myötä yritys pystyy kehittämään tuotteita, jotka ovat toivottuja, mahdollisia ja kysyttyjä, ja niille voidaan asettaa tietyt tavoitteet kerätyn tiedon avulla.
Palvelumuotoilun ytimekkäin osa on asiakasymmärrys. Palveluja kehitetään jatkuvasti, kunnes ratkaisut toimivat ja tavoitteet täyttyvät. Tuotteistamisen tarkoituksena on koota palvelut yhtenäisiin paketteihin, jotka vastaavat asiakkaiden tarpeita.
Markkinoinnin avulla pyritään herättämään kohderyhmän kiinnostus yrityksen tuotteita ja palveluita kohtaan. Mainonta on osa markkinointiviestintää, jonka tarkoitus on kertoa asiakkaille yrityksen hyödyistä. Mainonta voi tapahtua eri markkinointikanavissa. Vaikka markkinointi toteutettaisiin pienellä budjetilla, tulee sen olla johdonmukaista, selkeää ja yhtenäistä.
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli määrittää TUAS Labille asiakassegmentit sekä -tarpeet ja niiden pohjalta suunnitella uudet, räätälöidyt tuotepaketit. Opinnäytetyön tavoitteena oli luoda pohja markkinoinnille, jonka avulla TUAS Labin asiakasmäärä kasvaa. Kasvun seurauksena bioanalyytikko-opiskelijoilla on mahdollisuus parantaa omaa ammattitaitoaan ja osaamistaan laboratoriotoiminnasta.
TUAS Labin SWOT-analyysin pohjalta asiakassegmenteiksi muodostuivat ikääntyneet, opiskelijat, urheilijat sekä LiiLabin asiakkaat. Asiakastarpeiden määrittämisen avulla muodostui uusia räätälöityjä tuotepaketteja jokaiselle asiakassegmentille. Lopuksi on selvitetty asiakassegmenteille parhaimmat markkinointikeinot ja -kanavat.