Lukion tarjoamat valmiudet metsäalalle
Seilonen, Riitta; Tuominen, Katariina (2020)
Seilonen, Riitta
Tuominen, Katariina
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020120426197
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020120426197
Tiivistelmä
Metsäala muuttuu jatkuvasti ja tarvitsee korkean tason osaajia tulevaisuudessa. Osaaminen onkin yksi metsäalan keskeisimmistä kilpailukykytekijöistä. Jotta metsäalalla riittää osaajia tulevaisuudessakin, tulee lukiokoulutuksen vastata muuttuviin työelämän tarpeisiin.
Opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää, tarjoaako lukio-opetus opiskelijoille valmiuden hakeutua metsäalalle. Opinnäytetyö tehtiin toimeksiantona Suomen Metsäyhdistys ry:lle. Tutkimuskysymykseen haettiin vastausta valtakunnallisella kyselyllä, joka suunnattiin lukion 2. ja 3. vuosikurssien opiskelijoille. Aineisto kerättiin sähköisesti Webropol-ohjelmalla elokuussa 2020. Kysely lähetettiin 46 lukioon ja vastauksia saatiin 15 lukiosta. Vastaajia oli yhteensä 565.
Lukio tarjoaa tutkimuksen tulosten perusteella vaihtelevat valmiudet metsäalalle. Yleisten ja siirrettävien taitojen osalta lukio kehittää opiskelijoiden osaamista pääosin hyvin. Markkinointi-ja myyntiosaamisen sekä taloustaitojen kehittäminen tulisi ottaa paremmin huomioon lukio-opetuksessa. Lukiolaiset eivät saa riittävästi tietoa metsäalasta hakeutuakseen alan jatko-opintoihin ja työelämään. Opiskelijat osaavat hahmottaa metsäalaa ja sen sisältöjä kokonaisuutena, mutta käytännön ymmärrys erilaisista metsäalan osa-alueista, kuten työtehtävistä tai metsätalouden toiminnasta, on hyvin puutteellista.
Tutkimuksessa nousi vahvasti esille se, etteivät lukiolaiset ole kiinnostuneita metsäalasta. Vähäistä kiinnostusta tukee se, että lukio-opetus ei tarjoa riittävästi tietoa metsäalasta. Lukion uusi opetussuunnitelma antaa oppilaitoksille mahdollisuuden lisätä yhteistyötä eri metsäalan sidosryhmien kanssa, ja tätä mahdollisuutta lukioiden kannattaa hyödyntää valmiuksien parantamiseksi.
Opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää, tarjoaako lukio-opetus opiskelijoille valmiuden hakeutua metsäalalle. Opinnäytetyö tehtiin toimeksiantona Suomen Metsäyhdistys ry:lle. Tutkimuskysymykseen haettiin vastausta valtakunnallisella kyselyllä, joka suunnattiin lukion 2. ja 3. vuosikurssien opiskelijoille. Aineisto kerättiin sähköisesti Webropol-ohjelmalla elokuussa 2020. Kysely lähetettiin 46 lukioon ja vastauksia saatiin 15 lukiosta. Vastaajia oli yhteensä 565.
Lukio tarjoaa tutkimuksen tulosten perusteella vaihtelevat valmiudet metsäalalle. Yleisten ja siirrettävien taitojen osalta lukio kehittää opiskelijoiden osaamista pääosin hyvin. Markkinointi-ja myyntiosaamisen sekä taloustaitojen kehittäminen tulisi ottaa paremmin huomioon lukio-opetuksessa. Lukiolaiset eivät saa riittävästi tietoa metsäalasta hakeutuakseen alan jatko-opintoihin ja työelämään. Opiskelijat osaavat hahmottaa metsäalaa ja sen sisältöjä kokonaisuutena, mutta käytännön ymmärrys erilaisista metsäalan osa-alueista, kuten työtehtävistä tai metsätalouden toiminnasta, on hyvin puutteellista.
Tutkimuksessa nousi vahvasti esille se, etteivät lukiolaiset ole kiinnostuneita metsäalasta. Vähäistä kiinnostusta tukee se, että lukio-opetus ei tarjoa riittävästi tietoa metsäalasta. Lukion uusi opetussuunnitelma antaa oppilaitoksille mahdollisuuden lisätä yhteistyötä eri metsäalan sidosryhmien kanssa, ja tätä mahdollisuutta lukioiden kannattaa hyödyntää valmiuksien parantamiseksi.