Myynnin mittaaminen osana liiketoiminnan kasvua : Case : Yritys X
Feder, Samuel (2020)
Feder, Samuel
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020120326049
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020120326049
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli löytää toimeksiantajana toimivalle Yritys X:lle työvälineitä myynnin mittaamiseen. Henkilökuljetuspalveluita tarjoava yritys toimii Keski-Suomen alueella ja työllistää tällä hetkellä neljä henkilöä. Sen tarkoituksena on kasvattaa liiketoimintaansa lähitulevaisuudessa ja opinnäytetyön tavoitteena oli tuottaa mahdollisimman käytännönläheisiä kehittämisehdotuksia myynnin parantamiseen.
Opinnäytetyön teoriaosuus koostuu kahdesta osiosta. Ensimmäisessä osiossa perehdytään strategiaan, myyntistrategiaan, segmentointiin ja yritysasiakkaiden ostokäyttäytymiseen. Toisessa osiossa käydään läpi myyntijohtamisen eri osa-alueita, joihin kuuluu: myynnin johtaminen, myynnin mittaaminen, tavoiteasetanta ja seuranta, sekä palkitseminen ja palautteenanto. Teoriaosuuteen käytettiin kirjallisia lähteitä, e-kirjoja ja internetlähteitä.
Opinnäytetyön tutkimusosuus toteutettiin kvalitatiivisena teemahaastatteluna. Haastatteluissa selvitettiin toimeksiantajan nykytilannetta, resursseja ja tulevaisuuden tavoitteita eri näkökulmista. Haastateltaviksi valittiin yrityksen omistaja ja työntekijä, joka on aloittanut myyntityön tekemisen tämän vuoden aikana.
Haastatteluista saatuja vastauksia reflektoitiin työn teoriaosuuteen, jonka pohjalta tehtiin kehitysehdotuksia. Kehitysehdotuksia annettiin osaamisen kehittämiseen, myynnin seurantaan tasapainotetun tuloskortin avulla ja nykyaikaisten työvälineiden käyttöönottoon, esimerkiksi CRM-järjestelmän avulla. Nämä olisi helppo toteuttaa pienessä yrityksessä eivätkä ne vaatisi kohtuuttomia resursseja.
Opinnäytetyön teoriaosuus koostuu kahdesta osiosta. Ensimmäisessä osiossa perehdytään strategiaan, myyntistrategiaan, segmentointiin ja yritysasiakkaiden ostokäyttäytymiseen. Toisessa osiossa käydään läpi myyntijohtamisen eri osa-alueita, joihin kuuluu: myynnin johtaminen, myynnin mittaaminen, tavoiteasetanta ja seuranta, sekä palkitseminen ja palautteenanto. Teoriaosuuteen käytettiin kirjallisia lähteitä, e-kirjoja ja internetlähteitä.
Opinnäytetyön tutkimusosuus toteutettiin kvalitatiivisena teemahaastatteluna. Haastatteluissa selvitettiin toimeksiantajan nykytilannetta, resursseja ja tulevaisuuden tavoitteita eri näkökulmista. Haastateltaviksi valittiin yrityksen omistaja ja työntekijä, joka on aloittanut myyntityön tekemisen tämän vuoden aikana.
Haastatteluista saatuja vastauksia reflektoitiin työn teoriaosuuteen, jonka pohjalta tehtiin kehitysehdotuksia. Kehitysehdotuksia annettiin osaamisen kehittämiseen, myynnin seurantaan tasapainotetun tuloskortin avulla ja nykyaikaisten työvälineiden käyttöönottoon, esimerkiksi CRM-järjestelmän avulla. Nämä olisi helppo toteuttaa pienessä yrityksessä eivätkä ne vaatisi kohtuuttomia resursseja.