Työntekijän perehdyttäminen perehdyttäjän näkökulmasta
Väljä, Minna (2020)
Väljä, Minna
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020120326030
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020120326030
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli luoda kattava perehdytysmateriaali ja infokansio helpottamaan sekä uusien työntekijöiden perehdyttämistä että vanhojen työntekijöiden ajantasaisen informaation ylläpitämistä. Toimeksiantajayrityksessä ei ollut ennestään käytössä minkäänlaista perehdyttämismateriaalia, joten suuri tarve tällaiselle oli. Lisäksi kaivattiin yksityiskohtaisempaa ohjeistusta toimistolle taloushallinnon työtehtävistä.
Työn teoriaosuudessa käsitellään perehdyttämistä enimmäkseen perehdyttäjän näkökulmasta. Tätä kautta saadaan mahdollisimman kattava käsitys siitä, millaista on hyvä perehdyttäminen, jolloin yritys voi hyödyntää näitä tietoja oman perehdytysprosessinsa luomisessa. Työn osana opinnäytetyön tekijä toteutti yritykselle perehdytys-/infokansion sekä ohjeistuksen taloushallinnon töistä. Nämä jäivät salaiseksi osuudeksi opinnäytetyötä.
Opinnäytetyön empiirinen osuus koostuu teemahaastatteluista. Haastattelujen tarkoituksena oli selvittää esimiesasemassa olevien ja perehdytyksestä vastaavien työntekijöiden mielipiteitä perehdytyksestä, sen nykytilasta yrityksessä sekä perehdytysmateriaalin tarpeellisuudesta ja sisällöstä.
Tutkimuksesta saadut tulokset vahvistivat työn teoreettista osuutta siitä, kuinka tärkeää on uuden työntekijän perehdyttäminen sekä koko henkilökunnan ajantasainen informoiminen. Tutkimuksesta saadut tulokset vahvistivat myös opinnäytetyön lähtökohtia siitä, että toimeksiantajayrityksessä on tarve perehdytystä tukevalle materiaalille. Lisäksi tutkimuksen kautta opinnäytetyön tekijä sai arvokasta informaatiota siitä, mitä perehdytyskansion toivottiin sisältävän. Tutkimustulosten ja työn teoriaosuuden kautta saatiin toimeksiantajayritykselle koottua kattava perehdytysmateriaali sekä ohjeistus taloushallinnon työtehtävistä. Lisäksi tämä työ toimii opinnäytetyön tekijän mielestä hyvänä pohjana toimeksiantajayrityksen perehdyttämisprosessin kehittämisessä.
Työn teoriaosuudessa käsitellään perehdyttämistä enimmäkseen perehdyttäjän näkökulmasta. Tätä kautta saadaan mahdollisimman kattava käsitys siitä, millaista on hyvä perehdyttäminen, jolloin yritys voi hyödyntää näitä tietoja oman perehdytysprosessinsa luomisessa. Työn osana opinnäytetyön tekijä toteutti yritykselle perehdytys-/infokansion sekä ohjeistuksen taloushallinnon töistä. Nämä jäivät salaiseksi osuudeksi opinnäytetyötä.
Opinnäytetyön empiirinen osuus koostuu teemahaastatteluista. Haastattelujen tarkoituksena oli selvittää esimiesasemassa olevien ja perehdytyksestä vastaavien työntekijöiden mielipiteitä perehdytyksestä, sen nykytilasta yrityksessä sekä perehdytysmateriaalin tarpeellisuudesta ja sisällöstä.
Tutkimuksesta saadut tulokset vahvistivat työn teoreettista osuutta siitä, kuinka tärkeää on uuden työntekijän perehdyttäminen sekä koko henkilökunnan ajantasainen informoiminen. Tutkimuksesta saadut tulokset vahvistivat myös opinnäytetyön lähtökohtia siitä, että toimeksiantajayrityksessä on tarve perehdytystä tukevalle materiaalille. Lisäksi tutkimuksen kautta opinnäytetyön tekijä sai arvokasta informaatiota siitä, mitä perehdytyskansion toivottiin sisältävän. Tutkimustulosten ja työn teoriaosuuden kautta saatiin toimeksiantajayritykselle koottua kattava perehdytysmateriaali sekä ohjeistus taloushallinnon työtehtävistä. Lisäksi tämä työ toimii opinnäytetyön tekijän mielestä hyvänä pohjana toimeksiantajayrityksen perehdyttämisprosessin kehittämisessä.