Yrityskulttuurin merkitys etätyössä : Etätyöhön siirtymisen vaikutuksia.
Rantanen, Jarno (2020)
Rantanen, Jarno
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020120325961
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020120325961
Tiivistelmä
Etätyöhön siirtyminen on ajankohtainen teema vuonna 2020, sillä maailmalla vallitseva koronavirusepidemia on siirtänyt monen työntekijän työpisteen etäyhteyksien päähän. Tämän opinnäytetyön tavoitteena on tuottaa tietoa siitä, millä tavalla etätyö kannattaisi järjestää, jotta työskentely
onnistuisi mahdollisimman hyvin. Tutkimuksessa selvitettiin millaisilla toimintatavoilla etätyö kannattaa järjestää, miten etätyöhön siirtyminen vaikuttaa yrityksen yrityskulttuuriin, mitä esimiehen
tulee ottaa huomioon alaista motivoidessaan etätyön aikana sekä millaisia haasteita etätyöhön siirtyminen saattaa aiheuttaa.
Teoreettinen viitekehys keskittyi etätyön hyötyihin ja haittoihin sekä etätyön järjestämiseen Suomessa ja ulkomailla, esimiehen tehtäviin ja alaisen motivointiin esimiehen näkökulmasta sekä yrityskulttuuriin ja sen muodostumiseen. Lisäksi teoriaosuudessa määriteltiin opinnäytetyön kannalta
tärkeät käsitteet eli etätyö, esimies ja yrityskulttuuri.
Tutkimuksessa käytetty aineisto kerättiin toimeksiantajalta, joka haluaa pysyä tutkimuksessa nimettömänä. Tästä syystä opinnäytetyössä ei mainita yritystä nimeltä eikä kerrota siitä tunnistettavia
tietoja. Toimeksiantaja on valtakunnallinen sosiaali- ja hoiva-alan yhtiö, jonka Etelä-Pohjanmaan
toimipisteen työntekijöitä haastateltiin tutkimusta varten. Tutkittavia oli kolme, joista kaksi oli esimiesasemassa työskenteleviä ja yksi työntekijä.
Tutkimuksen aineistonkeruu toteutettiin teemahaastatteluna etäyhteyksien välityksellä Microsoft
Teams-sovelluksella. Haastateltavat kertoivat etätyön järjestämisestä, vallitsevasta yrityskulttuurista, keinoista motivoida alaista sekä esimiehen että työntekijän näkökulmasta ja myös kehityskohdista, joita etätyöhön ja sen järjestämiseen liittyy. Tutkimus toteutettiin tapaustutkimuksena ja
siinä käytettiin kvalitatiivista tutkimusotetta. Aineiston analyysi tehtiin teoriaohjaavaa sisällönanalyysiä käyttäen.
Tulokset osoittavat, että etätyön järjestämisessä on kuunneltava työntekijöitä ja heidän toiveitaan
sekä järjestettävä heille optimaaliset olosuhteet tehdä työtä. Etätyöhön siirtymisen jälkeen yrityskulttuuri ei välttämättä eroa aiemmasta, mutta sen merkitys korostuu. Varsinkin työntekijän arvotus
ja luottamus ovat tärkeitä teemoja etätyön aikaisessa yrityskulttuurissa. Alaista motivoidessaan
esimiehen on tärkeää keskittyä tiimihengen luomiseen sekä yksilöihin. Etätyöhön siirtyminen saattaa aiheuttaa näihin asioihin liittyviä haasteita sekä erityisesti yksinäisyyden tunteisiin sekä työn
ergonomiaan liittyviä ongelmia.
onnistuisi mahdollisimman hyvin. Tutkimuksessa selvitettiin millaisilla toimintatavoilla etätyö kannattaa järjestää, miten etätyöhön siirtyminen vaikuttaa yrityksen yrityskulttuuriin, mitä esimiehen
tulee ottaa huomioon alaista motivoidessaan etätyön aikana sekä millaisia haasteita etätyöhön siirtyminen saattaa aiheuttaa.
Teoreettinen viitekehys keskittyi etätyön hyötyihin ja haittoihin sekä etätyön järjestämiseen Suomessa ja ulkomailla, esimiehen tehtäviin ja alaisen motivointiin esimiehen näkökulmasta sekä yrityskulttuuriin ja sen muodostumiseen. Lisäksi teoriaosuudessa määriteltiin opinnäytetyön kannalta
tärkeät käsitteet eli etätyö, esimies ja yrityskulttuuri.
Tutkimuksessa käytetty aineisto kerättiin toimeksiantajalta, joka haluaa pysyä tutkimuksessa nimettömänä. Tästä syystä opinnäytetyössä ei mainita yritystä nimeltä eikä kerrota siitä tunnistettavia
tietoja. Toimeksiantaja on valtakunnallinen sosiaali- ja hoiva-alan yhtiö, jonka Etelä-Pohjanmaan
toimipisteen työntekijöitä haastateltiin tutkimusta varten. Tutkittavia oli kolme, joista kaksi oli esimiesasemassa työskenteleviä ja yksi työntekijä.
Tutkimuksen aineistonkeruu toteutettiin teemahaastatteluna etäyhteyksien välityksellä Microsoft
Teams-sovelluksella. Haastateltavat kertoivat etätyön järjestämisestä, vallitsevasta yrityskulttuurista, keinoista motivoida alaista sekä esimiehen että työntekijän näkökulmasta ja myös kehityskohdista, joita etätyöhön ja sen järjestämiseen liittyy. Tutkimus toteutettiin tapaustutkimuksena ja
siinä käytettiin kvalitatiivista tutkimusotetta. Aineiston analyysi tehtiin teoriaohjaavaa sisällönanalyysiä käyttäen.
Tulokset osoittavat, että etätyön järjestämisessä on kuunneltava työntekijöitä ja heidän toiveitaan
sekä järjestettävä heille optimaaliset olosuhteet tehdä työtä. Etätyöhön siirtymisen jälkeen yrityskulttuuri ei välttämättä eroa aiemmasta, mutta sen merkitys korostuu. Varsinkin työntekijän arvotus
ja luottamus ovat tärkeitä teemoja etätyön aikaisessa yrityskulttuurissa. Alaista motivoidessaan
esimiehen on tärkeää keskittyä tiimihengen luomiseen sekä yksilöihin. Etätyöhön siirtyminen saattaa aiheuttaa näihin asioihin liittyviä haasteita sekä erityisesti yksinäisyyden tunteisiin sekä työn
ergonomiaan liittyviä ongelmia.