COVID-19 koronaviruksen vaikutus vantaalaisten matkailualan yritysten toimintaan
Virta, Aino; Laitinen, Jasmin (2020)
Virta, Aino
Laitinen, Jasmin
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020120325958
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020120325958
Tiivistelmä
COVID-19 on koronavirus, joka aiheutti maailmanlaajuisen pandemian vuonna 2020. Suomessa pandemia näkyy arkielämän muutoksina ihmisten toimintatavoissa, kuten turvallisuus- ja hygieniakäytännöissä. Sillä on ollut myös mittavat vaikutukset muun muassa matkailualaan ja useimmat matkailualan yritykset ovat kärsineet sen aiheuttamasta asiakaskadosta ja sen myötä taloudellisista vaikeuksista. Opinnäytetyön tavoitteena oli tutkia, kuinka COVID-19 pandemian ensimmäinen aalto on vaikuttanut vantaalaisten matkailualan yritysten toimintaan. Tutkimus tehtiin syksyllä 2020 toimeksiantona Vantaan kaupungin matkailupalveluille eli Visit Vantaalle.
Teoreettinen viitekehys muodostuu neljästä eri luvusta. Luvut käsittelevät yleisesti matkailua, COVID-19 koronavirusta ja pandemiaa, matkailun turvallisuutta sekä tutkimuksen toimintaympäristöä eli Vantaan kaupunkia. Teoriaosuus pohjautuu kirjallisuus- ja verkkolähteisiin sekä neutraaleihin artikkeleihin ja uutisiin.
Tutkimus toteutettiin käyttäen kvalitatiivista eli laadullista tutkimusmenetelmää. Aineistonkeruumenetelmänä käytettiin kyselytutkimusta, joka tuotettiin anonyymina Webropol-kyselynä. Henkilökohtainen kyselylinkki lähetettiin sähköpostitse 27 matkailualan yritykselle, jotka kuuluvat Vantaan kaupungin yhteistyöverkostoon. Yhteensä kahdeksan yritystä vastasi kyselylomakkeeseen.
Tutkimustulokset osoittivat COVID-19 koronaviruksen vaikuttaneen vantaalaisten matkailualan yritysten taloudelliseen tilanteeseen negatiivisesti. Tuloksista ilmeni myös, että yritykset kärsivät noin 95 prosentin asiakaskadosta. Tulokset osoittivat, että kaikki yritykset joutuivat muokkaamaan toimintatapojaan, kuten lomauttamaan tai jopa irtisanomaan henkilöstöä sopeutuakseen pandemiatilanteeseen. Muita huomattavia muutoksia olivat esimerkiksi uudet hygieniakäytännöt sekä palvelut. Tutkimustuloksista voidaan päätellä matkailualan olevan ahdingossa ja siitä toipumiseen saattaa kulua vielä pitkään pandemian jälkeen.
Teoreettinen viitekehys muodostuu neljästä eri luvusta. Luvut käsittelevät yleisesti matkailua, COVID-19 koronavirusta ja pandemiaa, matkailun turvallisuutta sekä tutkimuksen toimintaympäristöä eli Vantaan kaupunkia. Teoriaosuus pohjautuu kirjallisuus- ja verkkolähteisiin sekä neutraaleihin artikkeleihin ja uutisiin.
Tutkimus toteutettiin käyttäen kvalitatiivista eli laadullista tutkimusmenetelmää. Aineistonkeruumenetelmänä käytettiin kyselytutkimusta, joka tuotettiin anonyymina Webropol-kyselynä. Henkilökohtainen kyselylinkki lähetettiin sähköpostitse 27 matkailualan yritykselle, jotka kuuluvat Vantaan kaupungin yhteistyöverkostoon. Yhteensä kahdeksan yritystä vastasi kyselylomakkeeseen.
Tutkimustulokset osoittivat COVID-19 koronaviruksen vaikuttaneen vantaalaisten matkailualan yritysten taloudelliseen tilanteeseen negatiivisesti. Tuloksista ilmeni myös, että yritykset kärsivät noin 95 prosentin asiakaskadosta. Tulokset osoittivat, että kaikki yritykset joutuivat muokkaamaan toimintatapojaan, kuten lomauttamaan tai jopa irtisanomaan henkilöstöä sopeutuakseen pandemiatilanteeseen. Muita huomattavia muutoksia olivat esimerkiksi uudet hygieniakäytännöt sekä palvelut. Tutkimustuloksista voidaan päätellä matkailualan olevan ahdingossa ja siitä toipumiseen saattaa kulua vielä pitkään pandemian jälkeen.