Työelämänlaadun mittaus henkilöstötuottavuuden johtamisessa : Case Sympa Oy
Härkönen, Heidi (2020)
Härkönen, Heidi
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020120325905
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020120325905
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena on organisaation henkilöstön hyvinvoinnin kartoittaminen ja kehittäminen ja henkilöstötuottavuuden parantaminen työelämänlaadun kokemusten kautta. Työn tavoitteena on tarjota konkreettisia kehitysehdotuksia johtamisen avuksi, joilla henkilöstötuottavuutta saadaan parannettua ja toimenpiteiden kautta saadaan kasvatettua liikevaihtoa.
Työn teoriaosuudessa käsitellään henkilöstöjohtamisen ja henkilöstötuottavuuden osa-alueita, jotka rakentavat pohjaa työn tarkoitukselle. Muun muassa esimiestaidot, hiljaiset signaalit organisaatiokulttuurissa, työyhteisön tunneilmaston johtaminen ja työhyvinvointi johdattavat lukijaa kohti työn varsinaista tavoitetta työelämänlaadun mittauksessa.
Mittaaminen on ensisijaisen tärkeä tekijä yrityksen tuloksellisuudessa ja toiminnan kehittämisessä. Tässä kvantitatiivisessa tutkimuksessa analysoitavat ja vertailtavat tulokset on saatu kahden työyhteisökyselyn kautta. Liiketaloudelliset mittarit antavat tukea euromääräisen tuloksen tarkasteluun, mutta jotta saataisiin syvempi ymmärrys työyhteisön hyvinvoinnista, erilaisena mittarina käytetään työelämänlaadun indeksiä (QWL, Quality of working life).
Vahvimpana positiivisena muutoksena on esimiestyön kokemus suurimmassa osassa toimipisteissä. Suositelluilla toimenpiteillä toivottavasti päästään vielä tasapuolisempaan kokemukseen organisaatiotasolla. Yleisimmäksi haasteeksi organisaatiotasolla osoittautuu työn imu. Innostuneisuus, energisyys ja kokemus mahdollisuuksista vaikuttaa osaamisen kehittämiseen yksilötasolla, ovat kyselyn mukaan laskussa. Tarvitaan keinoja erityisesti henkilöstön jaksamiseen ja yksilöllisen osaamisen tukemiseen ja kehittämiseen. Lisäksi kehitetään QWL mittaus säännölliseksi avuksi johtamistyössä. The purpose of this thesis is to map and develop the well-being of the organization’s personnel and to improve personnel productivity through experience in working life quality. The aim of this work is to provide concrete development proposals to help management improve personnel productivity and increase company profitability.
The theoretical part covers human resources management and personnel productivity areas which build the foundations for the aims of this study. For example, managerial skills, silent signals in organizational culture, management of work community atmosphere and well-being at work lead the reader towards the actual goal of demonstrating the benefits of measuring working life quality.
Measurement practices are a primary enabler in improving company's performance and operational development. The data and results referred to in this study have been obtained through two work community surveys. Business performance indicators provide the basis for examining the productivity in direct monetary value to the company, but in order to obtain a deeper understanding of the well-being of the work community, the Quality of working life index (QWL) is used as a different indicator.
In most office locations, the largest positive change was achieved through improvement measures in the relationship between staff and management. The measures will hopefully lead to even greater improvement of staff experience at organizational level. The biggest challenge at organizational level turned out to be the enjoyment of work. According to the surveys, enthusiasm, energy and access to opportunities to influence the development of capabilities on an individual level were declining. In particular, the new ways for managing the energy levels of staff and providing professional development support on an individual level, are needed. In addition, QWL measurement index will be developed to regularly support the company’s continuous effort in management improvement.
Työn teoriaosuudessa käsitellään henkilöstöjohtamisen ja henkilöstötuottavuuden osa-alueita, jotka rakentavat pohjaa työn tarkoitukselle. Muun muassa esimiestaidot, hiljaiset signaalit organisaatiokulttuurissa, työyhteisön tunneilmaston johtaminen ja työhyvinvointi johdattavat lukijaa kohti työn varsinaista tavoitetta työelämänlaadun mittauksessa.
Mittaaminen on ensisijaisen tärkeä tekijä yrityksen tuloksellisuudessa ja toiminnan kehittämisessä. Tässä kvantitatiivisessa tutkimuksessa analysoitavat ja vertailtavat tulokset on saatu kahden työyhteisökyselyn kautta. Liiketaloudelliset mittarit antavat tukea euromääräisen tuloksen tarkasteluun, mutta jotta saataisiin syvempi ymmärrys työyhteisön hyvinvoinnista, erilaisena mittarina käytetään työelämänlaadun indeksiä (QWL, Quality of working life).
Vahvimpana positiivisena muutoksena on esimiestyön kokemus suurimmassa osassa toimipisteissä. Suositelluilla toimenpiteillä toivottavasti päästään vielä tasapuolisempaan kokemukseen organisaatiotasolla. Yleisimmäksi haasteeksi organisaatiotasolla osoittautuu työn imu. Innostuneisuus, energisyys ja kokemus mahdollisuuksista vaikuttaa osaamisen kehittämiseen yksilötasolla, ovat kyselyn mukaan laskussa. Tarvitaan keinoja erityisesti henkilöstön jaksamiseen ja yksilöllisen osaamisen tukemiseen ja kehittämiseen. Lisäksi kehitetään QWL mittaus säännölliseksi avuksi johtamistyössä.
The theoretical part covers human resources management and personnel productivity areas which build the foundations for the aims of this study. For example, managerial skills, silent signals in organizational culture, management of work community atmosphere and well-being at work lead the reader towards the actual goal of demonstrating the benefits of measuring working life quality.
Measurement practices are a primary enabler in improving company's performance and operational development. The data and results referred to in this study have been obtained through two work community surveys. Business performance indicators provide the basis for examining the productivity in direct monetary value to the company, but in order to obtain a deeper understanding of the well-being of the work community, the Quality of working life index (QWL) is used as a different indicator.
In most office locations, the largest positive change was achieved through improvement measures in the relationship between staff and management. The measures will hopefully lead to even greater improvement of staff experience at organizational level. The biggest challenge at organizational level turned out to be the enjoyment of work. According to the surveys, enthusiasm, energy and access to opportunities to influence the development of capabilities on an individual level were declining. In particular, the new ways for managing the energy levels of staff and providing professional development support on an individual level, are needed. In addition, QWL measurement index will be developed to regularly support the company’s continuous effort in management improvement.