"Jokaisella täytyy olla oikeus purkaa omia tunteitaan" : Autismikirjon henkilön tunnetaitoja edistävien toimintatapojen kehittäminen osallistumisen vahvistumiseksi
Imppola, Mari (2020)
Imppola, Mari
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020120225714
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020120225714
Tiivistelmä
Tutkimuksellisen kehittämistyön tarkoituksena oli kehittää autismikirjon henkilön tunnetaitoja edistäviä toimintatapoja osallistumisen vahvistumiseksi.
Työssä käytettiin toimintatutkimuksellista lähestymistapaa. Aineiston keruu toteutettiin kolmessa vaiheessa laadullisin aineiston keruun menetelmin. Ensimmäisessä vaiheessa autismikirjon henkilön läheisiä haastateltiin teemahaastatteluin, kuvaten mitä tunnetaitoja edistäviä toimintatapoja tarvitaan autismikirjon henkilön osallistumisen vahvistumiseksi läheisen näkökulmasta. Toisessa ja kolmannessa vaiheessa aineiston keruu toteutettiin yhteiskehittelyn menetelmiä hyödyntävän ryhmäkeskustelun avulla. Ryhmäkeskusteluihin osallistui Autismisäätiön henkilöstöä ja osallistujista muodostettiin kehittäjäryhmä. Toisessa ja kolmannessa vaiheessa kuvattiin kehittäjäryhmän näkökulmasta, mitä tunnetaitoja edistäviä toimintatapoja on käytössä ja mitä tunnetaitoja edistäviä toimintatapoja tarvitaan autismikirjon henkilön osallistumisen vahvistumiseksi tulevaisuudessa. Saatu aineisto analysoitiin aineistolähtöisellä sisällön analyysillä.
Tutkimuksellisen kehittämistyön tuotoksena syntyi kuvaus autismikirjon henkilön tunnetaitoja edistävistä toimintatavoista osallistumisen vahvistumiseksi. Autismikirjon henkilön tunnetaitoja edistävissä toimintavoissa huomioidaan, että tunteista puhutaan ja tunnetaitoja harjoitellaan kaikkialla ja kaikissa tilanteissa. Yksilölliset tekijät, kuten taidot, henkilön historia sekä tarpeet ja mielenkiinnon kohteet tulee huomioida. Keskeistä on autismikirjon henkilön ymmärtäminen ja hänen kielensä puhuminen sekä ympäristöön vaikuttaminen siten, että autismikirjon henkilö kokee ympäristön turvalliseksi, jolloin osallistuminen sekä tunteiden ilmaisu ja käsittely mahdollistuvat. Tulosten mukaan tärkeää oli sallivan ja tunteiden ilmaisuun kannustavan, luottamuksen ilmapiirin rakentaminen sekä sen osoittaminen, että kaikki tunteet ovat sallittuja. Keskeistä on läsnäolo ja riittävän ajan antaminen tunnetaitojen harjoitteluun.
Tuloksia voidaan hyödyntää esimerkiksi tunnetaitoihin liittyvien suositusten, koulutusten tai työpajojen suunnittelussa ja toteutuksessa. Myös Autismisäätiön yhteisen tunnetaitoihin liittyvän sähköisen ja jatkuvasti täydentyvän alustan luominen nähtiin hyödyllisenä.
Työssä käytettiin toimintatutkimuksellista lähestymistapaa. Aineiston keruu toteutettiin kolmessa vaiheessa laadullisin aineiston keruun menetelmin. Ensimmäisessä vaiheessa autismikirjon henkilön läheisiä haastateltiin teemahaastatteluin, kuvaten mitä tunnetaitoja edistäviä toimintatapoja tarvitaan autismikirjon henkilön osallistumisen vahvistumiseksi läheisen näkökulmasta. Toisessa ja kolmannessa vaiheessa aineiston keruu toteutettiin yhteiskehittelyn menetelmiä hyödyntävän ryhmäkeskustelun avulla. Ryhmäkeskusteluihin osallistui Autismisäätiön henkilöstöä ja osallistujista muodostettiin kehittäjäryhmä. Toisessa ja kolmannessa vaiheessa kuvattiin kehittäjäryhmän näkökulmasta, mitä tunnetaitoja edistäviä toimintatapoja on käytössä ja mitä tunnetaitoja edistäviä toimintatapoja tarvitaan autismikirjon henkilön osallistumisen vahvistumiseksi tulevaisuudessa. Saatu aineisto analysoitiin aineistolähtöisellä sisällön analyysillä.
Tutkimuksellisen kehittämistyön tuotoksena syntyi kuvaus autismikirjon henkilön tunnetaitoja edistävistä toimintatavoista osallistumisen vahvistumiseksi. Autismikirjon henkilön tunnetaitoja edistävissä toimintavoissa huomioidaan, että tunteista puhutaan ja tunnetaitoja harjoitellaan kaikkialla ja kaikissa tilanteissa. Yksilölliset tekijät, kuten taidot, henkilön historia sekä tarpeet ja mielenkiinnon kohteet tulee huomioida. Keskeistä on autismikirjon henkilön ymmärtäminen ja hänen kielensä puhuminen sekä ympäristöön vaikuttaminen siten, että autismikirjon henkilö kokee ympäristön turvalliseksi, jolloin osallistuminen sekä tunteiden ilmaisu ja käsittely mahdollistuvat. Tulosten mukaan tärkeää oli sallivan ja tunteiden ilmaisuun kannustavan, luottamuksen ilmapiirin rakentaminen sekä sen osoittaminen, että kaikki tunteet ovat sallittuja. Keskeistä on läsnäolo ja riittävän ajan antaminen tunnetaitojen harjoitteluun.
Tuloksia voidaan hyödyntää esimerkiksi tunnetaitoihin liittyvien suositusten, koulutusten tai työpajojen suunnittelussa ja toteutuksessa. Myös Autismisäätiön yhteisen tunnetaitoihin liittyvän sähköisen ja jatkuvasti täydentyvän alustan luominen nähtiin hyödyllisenä.